Akademia Nauk Stosowanych w Łomży - strona głównaBiuletyn Informacji Publicznej - strona główna

>> Strona główna > Akty prawne > Strategia Uczelni


Strategia Rozwoju ANSŁ na lata 2022-2030

Strategia Rozwoju Akademii Nauk Stosowanych w Łomży na lata 2022-2030

Wstęp

W 2019 r. Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży (obecnie Akademia Nauk Stosowanych w Łomży – ANSŁ) obchodziła jubileusz piętnastolecia. Były to lata dynamicznego rozwoju we wszystkich aspektach działalności Uczelni. ANSŁ systematycznie poszerzała ofertę dydaktyczną oraz działalność badawczą. Konsekwentnie rozwijała zasoby ludzkie, stale zwiększając w ich strukturze udział pracowników, dla których Uczelnia stanowi podstawowe miejsce zatrudnienia. Nastąpił także znaczący rozwój zasobów materialnych. Przez cały ten okres ANSŁ rozbudowywała sieć współpracy z innymi ośrodkami naukowymi, pracodawcami, instytucjami administracji oraz organizacjami samorządowymi. W ostatnich latach, m.in. w związku ze znaczącymi zmianami warunków funkcjonowania wynikającymi z wejścia w życie Ustawy 2.0, na Uczelni zaszło wiele zmian strukturalnych. Głównym celem opracowania i wdrożenia nowej „Strategii Rozwoju Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, zwanej dalej „Strategią Rozwoju”, jest wyznaczenie celów i zadań uwzględniających dotychczasowe osiągnięcia oraz nowe uwarunkowania działalności Uczelni. Realizacja zapisów niniejszego dokumentu ma doprowadzić do podwyższenia jakości we wszystkich obszarach działania ANSŁ w długookresowej perspektywie. Konstytucyjnymi dokumentami, określającymi ustrój Uczelni, jest Statut, Misja i Wizja Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. Strategia Rozwoju winna stać się kolejnym w hierarchii dokumentem zawierającym długofalową politykę Uczelni, uwzględniającym dotychczasowe doświadczenia, aktualne i przyszłe uwarunkowania oraz aspiracje umacniającego się w Łomży środowiska akademickiego, jako ważnego elementu lokalnej społeczności. Strategia Rozwoju ANSŁ uwzględnia zapisy określające cele zawarte w strategicznych dokumentach opracowanych w odniesieniu do szkolnictwa wyższego na szczeblu krajowym, regionalnym i lokalnym.

Strategia Rozwoju składa się z sześciu zasadniczych części:
Część 1 - założenia przyjęte do opracowania Strategii Rozwoju,
Część 2 - analiza SWOT,
Część 3 - misja i wizja Akademii Nauk Stosowanych w Łomży,
Część 4 - cele strategiczne i zadania,
Część 5 - źródła finansowania celów i zadań,
Część 6 - opis założeń do procedury monitoringu wraz ze wskaźnikami monitoringu.


Część 1
ZAŁOŻENIA DO STRATEGII ROZWOJU


1. Strategia Rozwoju została opracowana w oparciu o długofalową strategię rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce oraz standardy obowiązujące w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego (EOSW).
2. Przy opracowaniu Strategii Rozwoju dokonano analizy otoczenia Uczelni, w tym uwarunkowań gospodarczych, prawno-politycznych, społeczno-kulturowych, technologicznych oraz międzynarodowych. Przeanalizowano także oczekiwania pracowników studentów oraz interesariuszy, w szczególności pracodawców i partnerów strategicznych.
3. Dokonano analizy potencjału wewnętrznego, a w szczególności oferty kształcenia, zasobów ludzkich, infrastruktury i wyposażenia.
4. Na podstawie powyższych analiz opracowano analizę SWOT, w oparciu o którą sformułowano główne kierunki rozwoju Uczelni oraz cele strategiczne.

PODSTAWOWE  INFORMACJE O UCZELNI
Akademia Nauk Stosowanych w Łomży kształci na 16 kierunkach studiów o profilu praktycznym, w tym na studiach pierwszego stopnia na kierunkach: Informatyka, Mechatronika, Automatyka i robotyka, Technologia żywności i żywienie człowieka, Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności, Pielęgniarstwo, Kosmetologia, Dietetyka, Wychowanie fizyczne, Administracja, Zarządzanie, Pedagogika, Praca socjalna, Filologia; studiach drugiego stopnia na kierunkach: Informatyka, Pielęgniarstwo, Administracja, Zarządzanie, Technologia żywności i żywienie człowieka oraz na jednolitych studiach magisterskich na kierunkach: Fizjoterapia i Prawo. Poza tym ANSŁ posiada bogatą ofertę studiów podyplomowych, szkoleń i kursów. ANSŁ zatrudnia 167 nauczycieli akademickich. Na Uczelni zatrudnionych jest: 8 profesorów zwyczajnych, 19 profesorów Uczelni, 70 adiunktów, 63 asystentów, oraz 8 lektorów i instruktorów. Akademia Nauk Stosowanych w Łomży realizuje swoją działalność w budynkach zlokalizowanych przy ul. Akademickiej 14, ul. Akademickiej 1 oraz przy ul. Wiejskiej 16 w Łomży. W 2020 r. Uczelnia pozyskała kolejny budynek przy ul. Akademickiej 20. W obiektach ANŁ w Łomży znajdują się bardzo dobrze wyposażone sale wykładowe i seminaryjne, pracownie i laboratoria umożliwiające wysoki poziom kształcenia na profilu praktycznym. Podczas zajęć studenci mają możliwość nabywania kompetencji w warunkach wiernie odwzorowujących te, z którymi zetkną się na stanowiskach pracy. W dyspozycji Uczelni znajdują się m.in.:
•    hala laboratoryjna do nowoczesnego przetwórstwa rolno spożywczego wyposażona m.in. w aparaty technologiczne dla przemysłu zbożowego, piekarskiego, owocowo warzywnego i fermentacyjnego; aparaty technologiczne dla przetwórstwa mleka, mięsa, tłuszczów; aparaty technologiczne dla przemysłu koncentratów spożywczych, gastronomii, pakowania; aparaty dla biotechnologii,
•    Centrum Symulacji Medycznej (sala umiejętności pielęgniarskich – symulująca oddział szpitalny, salę chorych, stanowisko pielęgniarskie, stanowisko/pokój zabiegowy, pomieszczenia do przygotowywania leków oraz inne opcjonalne pomieszczenia np. łazienka z wyposażeniem dla osób niepełnosprawnych, do mycia pacjentów leżących; sala symulacji wysokiej wierności – wyposażona w sprzęt typowy dla sali szpitalnej i zaawansowany symulator pacjenta; sala OSCE – przeznaczona do organizacji egzaminów OSCE, poza egzaminami sala jest również wykorzystywana do innych celów, np. nauka resuscytacji czy ćwiczeń z pacjentami standaryzowanymi, zamiennie mogąca służyć, jako sala do debryfingu, jak również poprowadzenia symulacji wysokiej wierności; sala do nauki umiejętności technicznych - przeznaczona do nauki zawartych w efektach kształcenia umiejętności technicznych z wykorzystaniem trenażerów),
•    pracownie kosmetologiczne (wyposażone w wysokiej klasy sprzęt kosmetologiczny np. aparat do oczyszczania wodorowego, laser kosmetyczny, radiotermolizę, Dermopen, aparat do badania skóry),
•    pracownie fizjoterapii (pracownia kinezyterapii – przystosowana do ćwiczeń w systemie ciężarkowo-bloczkowym, ćwiczeń w odciążeniu, w odciążeniu z oporem, samowspomagane itp., ćwiczeń biernych, czynno-biernych, izometrycznych; indywidualnej pracy z terapeutą, gimnastyki korekcyjnej czy relaksacji poizometrycznej, pracownia fizjologii wysiłku fizycznego, pracownia anatomiczna),
•    pracownie do praktycznej nauki zawodu na kierunkach Informatyka oraz Automatyka i robotyka,
•    pracownie językowe, w tym wyposażone w kabiny tłumaczeniowe,
•    sala symulacji rozpraw sądowych,
•    Centrum Mediacji.
ANSŁ posiada także Dom Studenta oferujący 157 miejsc noclegowych.
Uczelnia systematycznie bada potrzeby studentów przeprowadzając ankiety, zarówno podczas trwania studiów, jak i po ich zakończeniu. Stale monitoruje także sytuację absolwentów korzystając z własnych badań oraz analizy danych ogólnopolskiego system monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów szkół wyższych. Większość wskaźników mierzących zaspokajanie potrzeb dydaktycznych wykazuje stabilizację na wysokim poziomie lub systematyczny wzrost. Dotyczy to zarówno wskaźników w zakresie warunków studiowania, jak też poziomu kształcenia. Wśród oczekiwań zgłaszanych przez badanych szczególnie podkreślana jest potrzeba utrzymania wysokiego nacisku na praktyczne elementy kształcenia.
Analiza otoczenia Uczelni potwierdza, że oferta dydaktyczna jest dopasowana do potrzeb regionalnego i krajowego rynku pracy. Oferowane kierunki wpisują się dobrze w dziedziny wskazane w regionalnych dokumentach strategicznych jako specjalizacje wiodące województwa podlaskiego tj. sektor rolno-spożywczy, metalowo-maszynowy, medyczny oraz ekoinnowacje i nauki o środowisku. Uczelnia zapewnia dopływ na rynek pracy absolwentów w deficytowych zawodach: inżynierów, w tym informatyków i automatyków, a także wykwalifikowane pielęgniarki. Oprócz tego kształci w zawodach, które są wskazywane jako szczególnie pożądane w warunkach starzejącego się społeczeństwa i coraz większego nacisku na zdrowy styl życia. W związku z tymi trendami na rynku coraz bardziej poszukiwani są specjaliści z zakresu nauk o zdrowiu, pracownicy socjalni, specjaliści w dziedzinach takich, jak technologia żywności, dietetyka, czy wychowanie fizyczne. Uczelnia kształci także kadrę administracyjną i zarządczą dla sektora publicznego i prywatnego. Dzięki kształceniu na kierunku Filologia rozwija kompetencje językowe niezbędne w warunkach postępującej globalizacji i integracji gospodarczej.
ANSŁ prowadzi szeroko zakrojoną współpracę z wieloma partnerami, do których należą pracodawcy, inne ośrodki naukowe, instytucje samorządowe różnych szczebli. W partnerstwie z przedsiębiorstwami realizuje wspólne projekty. Prowadzi prace badawcze i eksperckie na rzecz przedsiębiorstw i administracji publicznej. Programy i efekty kształcenia wszystkich kierunków studiów są konsultowane z przedstawicielami pracodawców. W prowadzonych badania i konsultacjach pracodawcy i inni interesariusze potwierdzają dobrą ocenę kompetencji posiadanych przez absolwentów ANSŁ. Przedsiębiorcy angażują się w realizację celów Strategii Rozwoju związanych z upraktycznianiem kształcenia.

Część 2
ANALIZA SWOT

MOCNE STRONY:

•    Ugruntowana pozycja w regionie;
•    Wizerunek wyróżniającej się państwowej uczelni zawodowej;
•    Rosnąca liczba nauczycieli akademickich ANSŁ uzyskujących stopnie naukowe doktora i doktora habilitowanego;
•    Oferta dydaktyczna Uczelni różnorodna, dostosowana do potrzeb nowoczesnej gospodarki i regionalnego rynku pracy oraz zgodna ze specjalizacjami wiodącymi województwa podlaskiego;
•    Elastyczne dostosowanie form i metod kształcenia do zmieniających się potrzeb otocznia (wdrożenie kształcenia zdalnego, rozkłady studiów dostosowane do potrzeb osób pracujących);
•    Skuteczne pozyskiwanie środków UE na realizację projektów;
•    Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym, w tym z pracodawcami, samorządem terytorialnym oraz szkołami;
•    Rozwinięta i stale rozbudowywana baza materialna;
•    Wzrastająca liczba projektów wdrożeniowych;
•    Powiązania Uczelni i poszczególnych pracowników z innymi ośrodkami naukowymi;
•    Doświadczenie praktyczne większości pracowników;
•    Zindywidualizowane i wspierające podejście do studentów;
•    Duża aktywność w otoczeniu lokalnym.

SŁABE STRONY:

•    Mała rozpoznawalność w kraju;
•    Mała liczba wniosków o dofinansowanie badań
•    Mała liczba samodzielnych pracowników naukowych na niektórych kierunkach studiów;
•    Relatywnie duża liczba godzin zajęć prowadzonych przez pracowników nieetatowych;
•    Relatywnie niska konkurencyjność oferty kształcenia ustawicznego;
•    Niezadowalająca aktywność pracowników i studentów w zakresie umiędzynarodowienia;
•    Dość wysoki poziom biurokratyzacji procedur;
•    Ograniczone możliwości komercyjnego wykorzystania posiadanego potencjału badawczego wynikające z ograniczeń projektowych;
•    Stosunkowo niska liczba kandydatów na studia w porównaniu do limitów miejsc na poszczególnych kierunkach;
•    Brak własnej bazy sportowej.

SZANSE:
•    Przypisanie w tzw. Ustawie 2.0 państwowym uczelniom zawodowym szczególnej roli w systemie szkolnictwa wyższego;
•    Wzrost wartości na rynku pracy specjalistycznych kwalifikacji nabywanych w drodze kształcenia praktycznego;
•    Wzrost zainteresowania studiowaniem w Polsce ze strony mieszkańców Białorusi i Ukrainy;
•    Możliwości pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania na projekty rozwojowe.

ZAGROŻENIA:
•    Duża konkurencja ze strony Uczelni akademickich z większych miast;
•    Niż demograficzny;
•    Emigracja młodzieży z Łomży i regionu do większych miast i zagranicę;
•    Funkcjonowanie w relatywnie słabszym gospodarczo regionie.

Część 3
MISJA I WIZJA


W listopadzie 2004 roku, na pierwszym posiedzeniu Senatu, przyjęto Misję Uczelni:
•    „wspierać rozwój regionu i dobrobyt jego mieszkańców poprzez kształcenie na poziomie licencjackim i inżynierskim zdolnej młodzieży, której znaczna część, pochodząc z ubogich i ubożejących rodzin, nie jest w stanie ze względów finansowych podejmować nauki na studiach w odległych i dużych ośrodkach akademickich,
•    kształcić specjalistów i dostarczać kompetencji absolwentom w zakresie realizowanych kierunków kształcenia znaczących z punktu widzenia poznawczego i ściśle powiązanych z gospodarką regionu i kraju,
•    w trakcie studiów ujawniać predyspozycje studentów i przygotowywać ich do:  
-    pracy w istniejących zakładach pracy,
-    tworzenia nowych małych i średnich przedsiębiorstw,
-    rozwijać kreatywność i wspierać dążenia studentów i pracowników do ciągłego rozwoju    naukowego i zawodowego,
-    formować umysły młodzieży w duchu odpowiedzialności za przyszłość osobistą, regionu,    Polski i Europy poprzez wychowanie, przekazywanie wiedzy i poszukiwanie prawdy.”
W maju 2012 przyjęto Strategię Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży na lata 2012-2020, w której misja została sformułowana następująco:

KSZTAŁCIMY PRAKTYKÓW

i rozwinięta następująco:
„Realizując zapisy Krajowych Ram Kwalifikacji odnoszące się do studiów o profilu zawodowym/praktycznym, w oparciu o kadrę specjalistów składającą się z naukowców posiadających doświadczenia praktyczne i praktyków rozwijających się naukowo, we współpracy z przedsiębiorstwami, samorządami i instytucjami, prowadząc także własne projekty wdrożeniowe, kształcimy młodzież i dorosłych na kierunkach studiów ściśle związanych z potencjałem gospodarczym regionu i kierunkami jego rozwoju.
Już w czasie nauki stają się oni doświadczonymi specjalistami w różnych dziedzinach związanych z potrzebami regionu i kraju, zdolnymi natychmiast sprostać nowym zmieniającym się wyzwaniom zarówno na konkretnych stanowiskach pracy, a także, dzięki kształtowanym postawom przedsiębiorczym, przy zakładaniu własnych firm.”
Misja opracowana na potrzeby niniejszej strategii jest kontynuacją i rozwinięciem dotychczasowych kierunków rozwoju.

MISJA
AKADEMII NAUK STOSOWANYCH W ŁOMŻY:



KSZTAŁCIMY PROFESJONALISTÓW


ROZWINIĘCIE MISJI

Przy udziale profesjonalnej i zaangażowanej kadry składającej się z naukowców posiadających doświadczenie praktyczne oraz praktyków rozwijających zainteresowania naukowe, w oparciu o nowoczesną infrastrukturę i wyposażenie dydaktyczne, w ścisłej współpracy z partnerami ze sfery gospodarczej i społecznej, kształcimy praktycznie młodzież i dorosłych rozwijając w szczególności wiedzę, umiejętności i kompetencje najbardziej pożądane na współczesnym rynku pracy ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb społeczeństwa i gospodarki regionu.

WIZJA
AKADEMII NAUK STOSOWANYCH W ŁOMŻY


Akademia Nauk Stosowanych w Łomży to wyróżniająca się w regionie uczelnia kształcąca w ścisłej współpracy z pracodawcami specjalistów z różnych dziedzin. ANSŁ jest czołową państwową uczelnią zawodową o marce rozpoznawalnej w kraju. Zasięg oddziaływania ANSŁ przekracza granice regionu. Studiują na niej osoby z kraju oraz z zagranicy. Uczelnia realizuje liczne projekty naukowe, społeczne i gospodarcze w partnerstwie z podmiotami sektora publicznego i prywatnego.


Część 4
CELE STRATEGICZNE I ZADANIA


ROZWÓJ WŁASNEJ KADRY DYDAKTYCZNEJ ZŁOŻONEJ Z NAUKOWCÓW O DOŚWIADCZENIU PRAKTYCZNYM I PRAKTYKÓW O ASPIRACJACH NAUKOWYCH:
•    stałe zwiększenie w strukturze zatrudnienia udziału pracowników etatowych,
•    wspieranie awansu naukowego pracowników,
•    udoskonalenie istniejącego w Uczelni systemu ocen okresowych nauczycieli akademickich oraz powiązanie go z systemem zatrudnienia w Uczelni,
•    premiowanie pracowników o wyróżniającym dorobku naukowym i dydaktycznym,
•    wprowadzenie narzędzi motywujących pracowników do zwiększonej mobilności,
•    uwzględnianie zasad zawartych w Europejskiej Karcie Naukowca i Kodeksie Postępowania przy Rekrutacji Pracowników Naukowych HRS4R  jako wytycznych dla realizacji polityki kadrowej ANSŁ.

STAŁY WZROST JAKOŚCI KSZTAŁCENIA:
•    rozwijanie narzędzi badania jakości kształcenia,
•    silniejsze powiązanie oceny jakości pracy dydaktycznej z systemem ocen pracowniczych,
•    dostosowywanie harmonogramów studiów do potrzeb studentów pracujących chcących studiować stacjonarnie,
•    stałe doskonalenie narzędzi i oferty e-learningowej,
•    monitoring i rozwój systemu zapewniania jakości kształcenia w odniesieniu do wymogów oceny zgodności zamierzonych efektów uczenia się z efektami osiąganymi przez studenta,
•    zwiększenie liczby wdrożeniowych prac dyplomowych,
•    dążenie do pełnej cyfryzacji procedur i dokumentacji związanej ze studiowaniem,
•    ścisła współpraca z pracodawcami przy tworzeniu i modyfikacji programów studiów,
•    realizacja prowadzonej na wszystkich kierunkach studiów tematyki związanej z przedsiębiorczością,
•    monitoring zgodności wiedzy, umiejętności i kompetencji absolwentów z wymaganiami rynku pracy,
•    poszerzanie oferty uzyskiwania przez studentów certyfikatów z dziedzin związanych z kierunkiem kształcenia,
•    doskonalenie Wewnętrznego Systemu Jakości Kształcenia m.in. poprzez stałe wzmacnianie rangi Uczelnianej Rady ds. Jakości Kształcenia i Wydziałowych Komisji ds. Jakości Kształcenia.
•    monitoring i rozwój systemu zapewniania jakości kształcenia w odniesieniu do wymogów oceny zgodności zamierzonych efektów uczenia się z efektami osiąganymi przez studenta (zgodnie z Polską Ramą Kwalifikacji).

ROZWÓJ BADAŃ NAUKOWYCH:
•    poddanie się ewaluacji w co najmniej jednej dyscyplinie naukowej i uzyskanie w niej kategorii nie mniejszej niż B+,
•    koncentracja środków na badania na dyscyplinach strategicznych przy utrzymaniu wsparcia dla najbardziej wartościowych (najwyżej punktowanych) osiągnięć naukowych pracowników reprezentujących inne dyscypliny,
•    motywowanie pracowników do większej aktywności w pozyskiwaniu zewnętrznych środków na badania,
•    zachęcanie pracowników prowadzących działalność wdrożeniową do włączania tej działalności do dorobku naukowego Uczelni,
•    monitoring i rozwój procedur związanych z ochroną własności intelektualnej,
•    udostępnienie bazy naukowo-badawczej studentom i kadrze, w celu realizacji prac naukowych i wdrożeniowych,
•    dbanie o wysokie standardy etyczne w prowadzonej działalności badawczej,
•    wzmocnienie rangi wydawnictwa i czasopism wydawanych przez Uczelnię.

ROZWÓJ DZIAŁALNOŚCI EKSPERCKIEJ:
•    aktualizacja systemu informacji o oferowanych przez Uczelnię usługach eksperckich i badawczych,
•    zwiększenie znaczenia działalności eksperckiej w systemie ocen pracowniczych,
•    dostosowanie oferty kształcenia ustawicznego do realnych potrzeb rynku,
•    tworzenie studiów podyplomowych i kursów dedykowanych konkretnym instytucjom,
•    stworzenie jednostki koordynującej całość procesu kształcenia ustawicznego.

CIĄGŁY ROZWÓJ I MODERNIZACJA INFRASTRUKTURY UCZELNI
•    dalszy rozwój kampusu poprzez połączenie z dotychczasowymi obiektami Uczelni budynku przy ul. Akademickiej 20,
•    opracowanie planu budowy infrastruktury sportowej,
•    dostosowanie bazy laboratoryjnej do świadczenia usług komercyjnych,
•    rozbudowa infrastruktury stref wypoczynku dla studentów i pracowników Uczelni,
•    ciągła modernizacja obiektów i urządzeń poprzez wprowadzanie rozwiązań energooszczędnych,
•    zapewnienie pełnej dostępności obiektów Uczelni zgodnie z Ustawą z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
•    przygotowanie pomieszczeń do świadczenia usług w zakresie fizjoterapii, dietetyki i kosmetologii.

WSZECHSTRONNE WSPARCIE DLA STUDENTÓW:
•    konstruowanie harmonogramu studiów w taki sposób, aby umożliwić studentom godzenie studiowania z pracą i życiem rodzinnym,
•    jak najszersze konsultowanie ze studentami działań, w szczególności dotyczących dydaktyki i wsparcia dla studentów,
•    objęcie wszystkich studentów doradztwem zawodowym i kariery,
•    stałe monitorowanie i doskonalenie procedur ułatwiających studiowanie osobom niepełnosprawnym,
•    zapewnienie studentom wsparcia psychologicznego,
•    utrzymywanie ścisłej współpracy pomiędzy samorządem studenckim a władzami Uczelni,
•    merytoryczne wsparcie dla rozwoju samorządności wśród studentów,
•    stworzenie systemu motywacyjnego dla studentów zaangażowanych w działalność społeczną,
•    wspieranie działalności studenckiej o charakterze badawczym i kulturowym,
•    wsparcie instytucjonalne i organizacyjne w organizowaniu imprez kulturalnych i sportowych integrujących środowisko Uczelni ze środowiskami miasta i regionu,
•    rozwój Klubu Uczelnianego AZS m.in. poprzez zwiększenie liczby prowadzonych sekcji i wzrost znaczenia sportu masowego w działalności AZS.

ŚCISŁA WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM SPOŁECZNO-GOSPODARCZYM:

•    aktywny udział Uczelni i jej przedstawicieli w krajowych, regionalnych i lokalnych organizacjach środowiskowych, gremiach eksperckich i doradczych,
•    organizacja wydarzeń popularyzujących naukę, kulturalnych i sportowych dla mieszkańców z różnych grup wiekowych,
•    organizacja otwartych wydarzeń naukowych,
•    pogłębianie i rozwijanie współpracy z samorządem terytorialnym wszystkich szczebli,
•    stała aktualizacja i promowanie oferty badawczej dla przedsiębiorstw lokalnych, regionalnych i ponadregionalnych,
•    współpraca z pracodawcami w zakresie stypendiów dla studentów,
•    poszerzanie sieci przedsiębiorstw i instytucji stwarzających studentom możliwości odbywania praktyk i staży.

WZROST UMIĘDZYNARODOWIENIA
•    stałe zwiększanie wskaźników mobilności międzynarodowej, zarówno w grupie pracowników, jak i studentów,
•    stałe dostosowywanie wymogów programowych realizowanych kierunków studiów do standardów międzynarodowych,
•    wspieranie rozwoju struktur organizacyjnych Uczelni odpowiedzialnych za współpracę zagraniczną,
•    uruchomienie programów studiów w języku angielskim,
•    stworzenie specjalnej oferty kształcenia dla kandydatów z krajów Europy Wschodniej, stałe poszerzanie możliwości doskonalenia znajomości języków obcych przez studentów i pracowników Uczelni,
•    rozszerzenie oferty lektoratów z różnych języków obcych,
•    wprowadzenie do oferty przedmiotów ogólnouczelnianych przedmiotów w języku angielskim,
•    wprowadzanie przedmiotów w języku angielskim jako przedmiotów do wyboru na różnych kierunkach studiów.
Część 5
ŹRÓDŁA FINANSOWANIA CELÓW I ZADAŃ

Cele i zadania w zakresie działalności dydaktycznej mogą być finansowane z przychodów operacyjnych takich jak:
•    subwencja na utrzymanie i rozwój potencjału dydaktycznego,
•    środki z budżetu państwa w ramach przedsięwzięć lub programów takich jak np.: „Dydaktyczna inicjatywa doskonałości” oraz„ Inicjatywa wsparcia dążenia do doskonałości”’,
•    opłaty za świadczone usługi edukacyjne,
•    środki przyznane przez jednostki samorządu terytorialnego,
•    fundusze strukturalne, środki z programów współpracy międzynarodowej.
Cele i zadania w zakresie działalności nauko-badawczej mogą być finansowane ze źródeł takich jak:
•    środki z budżetu państwa na naukę,
•    środki z budżetu samorządu terytorialnego,
•    fundusze strukturalne, środki z programów współpracy międzynarodowej,
•    odpłatności za usługi badawcze i specjalistyczne,
•    środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi,
•    wpływy z tytułu organizacji konferencji naukowych.
Cele i zadania o charakterze inwestycyjnym mogą być finansowane:
•    z dotacji na inwestycje przyznawanych przez Ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki,
•    środków uzyskanych z wykupu obligacji skarbowych.

Wydatki związane z realizacją zadań ponoszone będą na podstawie ram finansowych określonych w planie rzeczowo finansowym Uczelni na każdy kolejny rok obrotowy.
Na realizację zadań zapisanych w strategii Uczelnia będzie aplikować dodatkowo o środki z Funduszy Europejskich w okresie perspektywy finansowej 2021–2027 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju, Regionalnego, Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Część 6
MONITORING

Na potrzeby monitorowania poziomu osiągania poszczególnych celów strategicznych opracowano zestaw wskaźników/ mierników.
DLA CELU 1.:
1.1.    Wskaźnik dostępności kadry akademickiej.
1.2.    Udział godzin zajęć prowadzonych przez pracowników pierwszoetatowych.
1.3.    Średnia punktacja publikacji.
1.4.    Liczba pracowników, którzy osiągnęli kolejny stopień/tytuł naukowy.
1.5.    Liczba zatrudnionych własnych absolwentów.
DLA CELU 2.:
2.1.    Średnia ocena zajęć w ankietach studenckich.
2.2.    Średnia ocena zajęć prowadzonych zdalnie.
2.3.    Liczba prac dyplomowych wdrożeniowych.
2.4.    Zatrudnialność absolwentów.
DLA CELU 3.:
3.1.    Liczba dyscyplin poddanych ewaluacji.
3.2.    Liczba dyscyplin z kategorią naukową.
3.3.    Liczba złożonych wniosków o dofinansowanie badań.
3.4.    Liczba realizowanych projektów badawczych, na które uzyskano dofinansowanie     zewnętrzne.
3.5.    Liczba zorganizowanych konferencji.
DLA CELU 4.:
4.1.    Liczba zleceń na wykonanie ekspertyz.
4.2.    Liczba aktywnych studiów podyplomowych i kursów.
DLA CELU 5.:
5.1.    Wartość inwestycji.
DLA CELU 6.:
6.1.    Liczba kierunków studiów, na których prowadzone są zajęcia według harmonogramów  umożliwiających godzenie studiowania z pracą i życiem rodzinnym.
6.2.    Odsetek studentów objętych doradztwem w zakresie kariery.
6.3.    Liczba studentów zaangażowanych w pracę kół naukowych.
6.4.    Liczba wydarzeń kulturalnych i sportowych integrujących środowisko Uczelni ze środowiskami  miasta i regionu.
DLA CELU 7.:
7.1.    Liczba realizowanych projektów innych niż badawcze, na które pozyskano     dofinansowanie zewnętrzne.
7.2.    Liczba zorganizowanych wydarzeń popularyzujących naukę, kulturalnych i sportowych.
7.3.    Liczba otwartych wydarzeń naukowych.
7.4.    Liczba podpisanych partnerstw i porozumień.
DLA CELU 8.:
8.1.    Liczba podpisanych umów międzynarodowych.
8.2.    Liczba pracowników wyjeżdżających w ramach programów wymiany międzynarodowej.
8.3.    Liczba studentów wyjeżdżających w ramach programów wymiany międzynarodowej.
8.4.    Liczba pracowników przyjeżdżających w ramach wymiany międzynarodowej.
8.5.    Liczba studentów przyjeżdżających w ramach wymiany międzynarodowej.
8.6.    Liczba godzin zajęć w językach obcych.

Nie później niż trzy miesiące po uchwaleniu Strategii Rozwoju zostanie dokonany pomiar wszystkich wskaźników, który będzie punktem odniesienia dla dalszego monitoringu realizacji strategii. Poziom wskaźników powinien być monitorowany nie rzadziej niż raz w roku. Ponadto realizacja celów Strategii Rozwoju powinna być poddawana kompleksowemu przeglądowi nie rzadziej niż raz na trzy lata. Raport z oceny powinien zawierać wnioski odnośnie aktualności założeń przyjętych przy formułowaniu strategii oraz aktualności celów i zadań. W przypadku stwierdzenia zdezaktualizowania się założeń, celów lub zadań Strategia Rozwoju powinna zostać zaktualizowana. W przypadku braku postępu lub spadku wartości poszczególnych wskaźników powinny zostać zaproponowane działania naprawcze. Stwierdzenie, że istnieją obiektywne (np. zewnętrzne) czynniki uniemożliwiające poprawę wskaźników może być powodem do aktualizacji Strategii Rozwoju.
 

Załączniki:
  1.   Załącznik do Uchwały Nr 21_2022.pdf
  2.   Strategia Rozwoju ANSŁ na lata 2022_2030.pdf
Wytworzył:   Senat

Dokument z dnia:2022-06-30

Opublikował: Monika  Lisiecka

Publikacja z dnia: 2022-11-09 13:16:29

Wersja dokumentu: 2

Ilość wyświetleń: 445


Projekt: TS 2010

System miniBIP v.0.3