Jak uczelnie zapewniły jakość kształcenia w trakcie pandemii COVID-19 – to temat Seminarium Polskiej Komisji Akredytacyjnej Forum Jakości 2021. Wzięło w nim udział on line 1300 użytkowników.
- To było duże wydarzenie – ocenia prof. Dariusz Surowik, przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. - Chcę podziękować Polskiej Komisji Akredytacyjnej za możliwość konfrontacji doświadczeń poszczególnych uczelni, jak też wieloaspektowe ujęcia tematu.
Praktyki w pandemii
Seminarium składało się z trzech modułów:
- Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe. Jakie słabości szkolnictwa wyższego obnażyła pandemia i jakie szanse ujawniła?
- Adaptacja uczelni do nowych warunków. W jaki sposób uczelnie odpowiadają na wyzwania oraz wykorzystują nowe możliwości w trakcie pandemii Covid-19?
- Poza pandemią - długookresowe skutki pandemii dla szkolnictwa wyższego w Polsce oraz jakości kształcenia. Proponowane rozwiązania. Jak zmieni się szkolnictwo wyższe i działalność na rzecz zapewniania i doskonalenia jego jakości w wyniku pandemii?
Prof. Surowik moderował część związaną z kształceniem praktycznym, które w PWSIiP w Łomży odbywało się w sposób ciągły w rzeczywistości, w halach i laboratoriach, choć z zachowaniem reżimu sanitarnego.
- Uczelnie zawodowe musiały sprostać dużo większym wyzwaniom niż te, które kształcą na profilu ogólnoakademickim – tłumaczy prof. Surowik. - Nie da się wszystkiego przenieść do świata wirtualnego, bo kształcimy praktycznie. Nie wyobrażam sobie, że pielęgniarka czy fizjoterapeuta posiądzie umiejętności na podstawie filmu instruktażowego. Podobnie z inżynierami - pewne kompetencje wymagają kontaktu ze sprzętem.
Prelegenci i uczestnicy dyskusji rozmawiali też o pozytywnym aspekcie kształcenia zdalnego, czyli nabywaniu przez studentów nowych kompetencji cyfrowych, a co za tym idzie – możliwości wykorzystania ich przez pracodawców czy też w dalszym procesie kształcenia. Czy nawyki okresu pandemii sprawią, że kształcenie w murach uczelni stanie się w wielu dyscyplinach naukowych przeżytkiem? Czy możliwe są praktyki zawodowe on line i jak zmieniają się oczekiwania studentów w zakresie zdobywania umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych? Te pytania są punktem wyjścia w kształtowaniu szkolnictwa wyższego w najbliższej przyszłości.
Priorytet: jakość kształcenia
Ideą Forum jakości była refleksja nad wpływem pandemii COVID 19 na stan i kondycję polskiego szkolnictwa wyższego. Gwałtowne przejście od modelu tradycyjnego zarządzania uczelniami do modeli umożliwiających sprostanie wyzwaniom spowodowanym przez pandemię i zapewniających szybką adaptację do realizacji procesu kształcenia w warunkach niepewności wymagają dziś podsumowań. Zmiany są głębokie, wieloaspektowe i należy je rozpatrywać także w kontekście długofalowych następstw. Największa troska przedstawicieli szkolnictwa wyższego w tej sytuacji to zapewnienie jakości kształcenia w nowych warunkach. Kolejne roczniki studentów wchodzą na rynek pracy z zupełnie nowymi doświadczeniami niż ich poprzednicy. Zdaniem uczestników seminarium uczelnie poradziły sobie z wyzwaniem.
- W opinii prelegentów absolwenci cyfrowi nie są gorzej przygotowani niż studenci pobierający naukę w sposób tradycyjny – ocenia prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP w Łomży. - Jest oczywiście różnica, ale to nie jest gorsze przygotowanie, jest inne, wzbogacone o nowe kompetencje, które przydadzą się w życiu zawodowym. Kiedy pandemia minie, część pracodawców pozostanie przy pracy zdalnej, bo w niektórych branżach jest to korzystne rozwiązanie. Najważniejszym przesłaniem seminarium jest jednak to, że kontaktu rzeczywistego potrzebują i studenci, i wykładowcy. Relacja mistrz - uczeń jest nie do zastąpienia przez kontakty zdalne.
W Forum Jakości wzięli udział przedstawiciele:
- Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP),
- Konferencji Rektorów Uczelni Pedagogicznych (KRUPed),
- Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych (KRPUT),
- Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych (KRePUZ),
- Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM),
- Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych (KRUA),
- Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich (KRZaSP),
- Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej (PSRP),
- Ministerstwa Edukacji i Nauki (MEiN),
- Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (RGNiSW),
- Krajowej Izby Gospodarczej (KIG),
- Krajowej Reprezentacji Doktorantów (KRD).