Zapraszamy na konferencję „Wychowanie w świecie wirtualnym”, której celem jest wspomaganie nauczycieli oraz rodziców w pozyskiwaniu kompetencji pedagogicznych potrzebnych do realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej. Jak pedagogicznie surfować po Internecie z młodymi ludźmi – opowiedzą naukowcy, którzy zajmują się tematyką hybrydalnej rzeczywistości, związkami pomiędzy światem realnym a wirtualnym. Konferencja odbędzie się 24 listopada, start o godz. 16.30 w Auli 315 (ul. Akademicka 14).
O tym, jak bardzo realny świat przeplata się z wirtualnym, nikogo nie trzeba przekonywać. Gdy w 1992 Neal Stephenson napisał cyberpunkową powieść „Zamieć” to przewidywał w niej w dobrym stylu literackim świat online, w którym ludzie będą używać cyfrowych awatarów. Dziesiątki lat później najwięksi giganci technologiczni rozpoczęli budowę własnych wersji futurystycznego metaverse. Potentaci cyfrowego świata wykorzystują coraz większy wachlarz nowych technologii do rozwoju świata 3D: blockchain, rozszerzoną rzeczywistość (AR) i wirtualną rzeczywistość (VR), rekonstrukcję 3D, sztuczną inteligencję (AI) oraz internet rzeczy (z ang. Internet of Things; IoT). Coraz bliższy realnej wyobraźni jest świat, w którym odwiedzamy muzea, uczestniczymy w koncercie ulubionego zespołu, przymierzamy ubrania z najnowszych kolekcji – wszystko to nie wychodząc z własnego pokoju, lecz mając do dyspozycji wirtualne przestrzenie 3D, w których swobodnie przemieszczamy się przy użyciu awatarów.
Konferencja „Wychowanie w świecie wirtualnym”, poprzez odwołanie się do istniejących już rozwiązań, ma zwrócić uwagę nauczycielom i rodzicom na potrzebę wychowania dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej. Internet jest naturalnym „miejscem” rozwoju dzieci i młodzieży, w którym nie powinny być one „pozostawione” bez opieki wychowawców. To przestrzeń, która dynamicznie się rozwija, jest wzbogacana o nowe narzędzie, rozwiązania technologiczne, modelując nowy sposób funkcjonowania człowieka w świecie. Popularyzacja wiedzy na temat wychowania medialnego, uświadamia potrzebę realizacji procesów wychowawczych w świecie wirtualnym oraz możliwość łączenia, a nawet przenoszenia do nowego wymiaru metod i technik wychowawczych ze świata realnego. Wiedza na temat hybrydalnego podejścia do tych procesów, pozwoli na przedstawienie, z jednej strony, różnic pomiędzy wymiarami realnym i wirtualnym, a z drugiej – wskaże na istotne znaczenie praktycznych umiejętności w zakresie wzajemnego wzmacniania się i dopełniania „realnego oraz wirtualnego” procesu wychowania.
Teoretycznego wprowadzenia w problematykę związaną z koniecznością planowania i projektowania procesów wychowawczych w świecie wirtualnym, dokonają wybitni profesorowie z różnych polskich ośrodków naukowych.
Program konferencji:
Prof. Anna Matuchniak-Mystkowska (Uniwersytet Łódzki) – „Wychowanie historyczne i patriotyczne - muzeum realne i muzeum wirtualne (na przykładzie Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu / Łambinowicach)”
Prof. Anna Walulik (Akademia Ignatianum w Krakowie) – „Towarzyszenie wychowawcze wobec wirtualnego świata”
Prof. Krzysztof Wielecki (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) – „Przestrzeń wirtualna: pomiędzy wychowaniem naturalnym i intencjonalnym”
Prof. Maria Groenwald (Uniwersytet Gdański) – „Analiza zdarzeń krytycznych jako wsparcie wychowawców w sytuacjach trudnych”
Dr Anna Brosch (Uniwersytet Śląski w Katowicach) – „Zjawisko sharenting, a prawo do bycia zapomnianym”
Prof. Marek Rembierz (Uniwersytet Śląski w Katowicach) – „Przestrzenie wirtualne a realne wychowanie i samowychowanie - pedagogiczne serfowanie”
Konferencja otwiera realizację projektu „Wychowanie w świecie wirtualnym - popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli” dofinasowanego z programu Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu Ministerstwa Edukacji i Nauki, którego celem jest wspomaganie nauczycieli i rodziców w pozyskiwaniu kompetencji pedagogicznych w realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej.