Weekend Cudów za nami
Paczki małe i duże, z żywnością, sprzętem AGD, zabawkami i sprzętem rehabilitacyjnym – wszystkie dotarły do potrzebujących rodzin. Po raz siódmy Akademia Nauk Stosowanych w Łomży była regionalnym centrum logistycznym ogólnopolskiej akacji Szlachetna Paczka.
Za nami 22. Weekend Cudów, czyli magiczny czas, kiedy darczyńcy przy wsparciu wolontariuszy Szlachetnej Paczki przygotowują przedświąteczne prezenty tym, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej. Zdaniem Magdaleny Wdziękońskiej, liderki akcji w rejonie Łomży, rodziny najczęściej przestają sobie materialnie radzić, gdy borykają się chorobą lub niepełnosprawnością bliskiej osoby. Każda sytuacja jest inna, indywidualna, tak jak różne są potrzeby rodzin. Do uczelnianego magazyny trafiły między innymi rower, pralka, zmywarka, materac przeciwodleżynowy, a nawet drzwi wejściowe do mieszkania oraz mnóstwo innych potrzebnych rzeczy. Opieką udało się objąć 37 rodzin z Łomży, powiatu łomżyńskiego i Kolna. Wśród nich rodzinę Marii (mama) i Mariusza (syn), którą zaopiekowała się społeczność Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
Pani Maria opiekuje się synem Mariuszem, który niedługo po urodzeniu zachorował na zapalenie opon mózgowych. Mężczyzna wymaga całodobowej, troskliwej opieki. Jest prawostronnie sparaliżowany, może podnieść tylko lewą rękę. Jedzenie przyjmuje w formie zmiksowanej. Całą opiekę nad synem sprawuje jego mama, Maria, która sama zmaga się z licznymi dolegliwościami – bóle kręgosłupa, pogłębiające się ataki astmy. Zbiórkę na potrzeby tej rodziny (m.in. zmywarka, balkonik, inhalator, ciśnieniomierz, pallet, środki czystości, kosmetyki, żywność) przeprowadził Samorząd Studentów ANSŁ wśród studentów i pracowników uczelni.
Nad przebiegiem Szlachetnej Paczki w skali całego kraju czuwa Stowarzyszenie Wiosna – to tam wykluły się najważniejsze założenia akcji, aby trafić z pomocą do najbardziej potrzebujących (zbierane są dane z MOPS, parafii, prywatnych osób), stworzyć internetowe profile rodzin i ich potrzeb, zachowując przy tym anonimowość potrzebujących, i wreszcie znaleźć darczyńców (osoby prywatne i instytucje). Każdy darczyńca dba o spełnienie potrzeb swojej rodziny.
W sobotę i niedzielę w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży czuć było przedświąteczną atmosferę dzielenie się dobrem. Wolontariusze, niektórzy w strojach Mikołajów i Śnieżynek, uwijali się wśród paczek. Osoby prywatne i kurierzy pomagali w ich dostarczaniu pod wskazane adresy. Były rozmowy, śmiech i „dopinanie na ostatni guzik” każdej paczki, bo to nie były zwykłe paczki lecz takie, dzięki którym ktoś odetchnie z ulgą, bo będzie miał ciepło zimą. Mała dziewczynka ucieszy się widokiem seledynowego roweru, pięcioletni chłopczyk otrzyma materac przeciwodleżynowy. I obdarowani i darczyńcy, będą mieli w wigilijny wieczór takie same niebo nad głowa, z migającą pierwszą gwiazdą zwiastująca światu radość i nadzieję.
Popularyzujemy wiedzę i zdrowie
Nasi nauczyciele akademiccy przekazują wiedzę nie tylko studentom. Na zaproszenie szkół prowadzą prelekcje dla uczniów. Zawsze jest to solidna dawka wiedzy z elementami praktycznych porad, takich jak chociażby dietetyczna analiza składu masy ciała. Proste badanie, które mówi czy nasze proporcje mięśni, tkanki tłuszczowej i kości są prawidłowe. Dr Marta Rożniata i studentki Dietetyki odwiedziły Zespół Szkół Powiatowych w Kadzidle. Opowiedziały o zasadach zdrowego żywienia. Czy wiemy co jemy?
Jelita są naszym „drugim mózgiem”, znajduje się w nich sto milionów komórek nerwowych i biliony współpracujących z nimi bakterii. A otyłość to coś więcej niż nadmiar kilogramów i pulchne ciało. W 2015 roku polscy naukowcy wzięli pod lupę przyzwyczajenia żywieniowe nastolatków w wieku 12-17 lat. Okazało się, że ich preferowanymi produktami są: chipsy, fast foody i słodzone napoje gazowane. Badania ujawniły patologiczne skłonności młodych o potencjalnie katastrofalnych konsekwencjach dla zdrowia: żarłoczność, brak kontroli nad jedzeniem, jedzenie kompulsywne.
Nic zatem dziwnego, że zwroty „zdrowy styl życia”, „slow food” robią zawrotną karierę, rośnie lista ekologicznych produktów, a zawód dietetyka jest coraz bardziej popularny. Trend na zdrowe życie popularyzuje kadra Dietetyki Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, wśród studentów i uczniów. To bardzo ważne, bo w ostatnich latach drastycznie obniżył się próg wiekowy osób, u których diagnozowana jest otyłość. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) to jedna z najpoważniejszych współczesnych chorób, która chociaż nie jest zakaźna, to przybrała ewidentnie postać globalnej epidemii.
Sposobem odżywiania i stylem życia możemy zejść z drogi prowadzącej do chorób, także nowotworowych – to unikalny rodzaj wiedzy, który nauczyciele akademiccy kierunku Dietetyka popularyzują w szkołach.
Studenci Dzieciom w Mikołajki
Z prezentami i serdecznym uśmiechem studenci Pielęgniarstwa Wydziału Nauk o Zdrowiu odwiedzili małych pacjentów w Oddziale Dziecięcym Szpitala Wojewódzkiego w Łomży oraz podopiecznych Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży. Tak wyglądała mikołajkowa akcja „Studenci Dzieciom”.
Akcja Studenci Dzieciom w Mikołajki jest prowadzona cyklicznie od wielu lat, z okresowym zawieszeniem związanym z pandemicznymi ograniczeniami. – Człowiek jest wielki nie przez to, co posiada, lecz przez to czym dzieli się z drugim człowiekiem. Zawód, który wybrali nasi studenci wymaga empatii, zrozumienia i serca. Nasi studenci każdego dnia dają temu wyraz, jestem z nich bardzo dumna. Zawsze mogę na nich liczyć – mówi dr n. o zdr. Joanna Chilińska, Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
Książki, zabawki, gry, zeszyty, kolorowanki, puzzle, drobiazgi upiększające włosy, słodycze trafiły do dzieci przebywających w Oddziale Dziecięcym Szpitala Wojewódzkiego w Łomży oraz Placówce Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży. Patrycja Mierzejewska, studentka Pielęgniarstwa i koordynatorka mikołajkowej drużyny studentów, uważa, że w okresie przedświątecznym ważne jest, aby przekazać innych chociaż trochę wsparcia, czy spontanicznej radości. To proste gesty, które budują atmosferę świąt.
W bardzo szybkim czasie studenci zorganizowali wszystko, czego potrzebowały i potrzebują mali pacjenci oraz wychowankowie placówki. Nieopisana radość dzieci po kontakcie ze Świętym Mikołajem i Śnieżynkami to najlepsza nagroda dla studentów. I motywacja, aby nadal udzielać się społecznie.
Dziękujemy św. Mikołajowi – panu Kamilowi oraz Śnieżynkom paniom Klaudii, Julii, Małgosi, Patrycji, Anecie, a także studentom, państwu Kamilowi, Wiktorii, Patrycji, Monice, Amelii, Ani, Dominice. – Studenci znaleźli czas i stworzyli magiczną atmosferę, jestem im bardzo wdzięczna za tę spontaniczną akcję – mówi dr n. o zdr. Joanna Chilińska, Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu ANSŁ.
Od lat tradycją studentów z Wydziału Nauk o Zdrowiu Akademii Nauk Stosowanych w Łomży są mikołajkowe akcje adresowane do młodzieży, dzieci, osób przebywających w placówkach szpitalnych i wychowawczych. Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu ANSŁ, dr n. o zdr. Joanna Chilińska, podkreśla, że na czas pandemii i związanych z nią obostrzeń, mikołajkowa akcja była czasowo i z przyczyn obiektywnych zawieszona, a w tym roku mogliśmy powrócić do dobrej, studenckiej tradycji.
Maturalne Mikołajki – czyli matura okiem ekspertów
– Matura to dla mnie duże wydarzenie, od jej wyniku zależy moja przyszłość. Osobiście bardzo poważnie podchodzę do tego tematu – mówi Katarzyna, jedna z wielu tegorocznych maturzystek, która wzięła udział w Maturalnych Mikołajkach zorganizowanych przez Akademię Nauk Stosowanych w Łomży oraz Okręgową Komisję Egzaminacyjną w Łomży.
Maturalne Mikołajki to zainaugurowany w tym roku projekt, a konkretnie – spotkanie ekspertów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży z maturzystami z miasta i regionu. Specjaliści Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej wprowadzili młodych ludzi w tajniki tegorocznej matury, przekazali szereg merytorycznych i syntetycznych informacji: jak optymalnie przygotować się do egzaminy dojrzałości z poszczególnych przedmiotów, jakie zmiany zajdą w egzaminie maturalnym w 2023 roku.
Zbigniew Kosiński, ekspert OKE w Łomży, przedstawił elementy egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym z języka polskiego, które mogą stwarzać problem młodym ludziom. To m.in. sporządzenie notatki syntetyzującej, przygotowanie streszczenia tekstu nieepickiego, porównywanie nieepickich tekstów. – Wracamy także po przerwie do egzaminu ustnego, a samodzielne, twórcze mówienie jest trudne. Jednak szkoła powinna uczyć wartościowania, wyrażania sądów na temat kultury, literatury, sztuki. Taka umiejętność powinna być częścią naszego uposażenia kulturowego – uważa Zbigniew Kosiński.
Cykle przyjaznych wykładów ekspertów OKE były okazją do zadawania pytań przez młodych ludzi i rozwiewania maturalnych wątpliwości. Maturzyści wybierali panele tematyczne, w których chcą uczestniczyć – dostosowane do ich ukierunkowania w zakresie zdawanych przedmiotów.
Ważną częścią Maturalnych Mikołajek były popularnonaukowe stoiska przygotowane przez dydaktyków i studentów uczelni. Przedstawiały one szeroki zakres oferty kierunkowej uczelni – od dietetycznego pomiaru masy ciała do mechatronicznych konstrukcji i mówiących robotów.
Dziękujemy za pomoc w przygotowaniu spotkania pani Dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Łomży dr Agnieszce Muzyk oraz wszystkim ekspertom OKE – za ciekawe prelekcje i wartościowy prezent mikołajkowy podarowany maturzystom.
Food Expert – konkurs wiedzy rozstrzygnięty
Konkurs Wiedzy o Bezpieczeństwie i Certyfikacji Żywności „Food Expert” zorganizowany przez Wydział Informatyczno-Technologiczny Akademii Nauk Stosowanych w Łomży (wcześniej PWSIiP) został rozstrzygnięty. O zwycięstwie zadecydowało drugie kryterium konkursowe, czyli czas rozwiązania testu, gdyż wszystkie osoby, które stanęły na podium uzyskały taką samą liczbę punktów. Weronika Salachowska zdobyła trzecie miejsce rozwiązując test w 20 minut i 4 sekundy, Natalia Bykowska zdobyła drugi stopień podium rozwiązując test w 19 minut i 7 sekund. Zwyciężyła Gabriela Żebrowska, która potrzebowała zaledwie 7 minut i 18 sekund, aby udzielić odpowiedzi na 40 pytań ułożonych przez uczelnianą kadrę Zakładu technologii i bezpieczeństwa żywności.
– Od dzieciństwa interesują się żywnością, jej bezpieczeństwem, czytam etykiety na produktach i wybieram te produkty, które nie są mocno przetworzone lub naszpikowane szkodliwymi substancjami. Dbanie o zdrowie i świadomość konsumencką wpoiła mi mama, to istotne wartości w naszym domu – mówi zwyciężczyni „Food Expert” Gabriela Żebrowska z III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Europejskiej w Ostrołęce. Powędrowały do niej puchar Rektora Akademii Nauk Stosowanych w Łomży oraz nagrody rzeczowe – elektryczna hulajnoga i smartwatch.
Do Akademii Nauk Stosowanych w Łomży Gabriela Żebrowska przyjechała ze swoją nauczycielką biologii, pod której okiem przygotowywała się do konkursu. – Tematyka konkursu była dość trudna, gdyż nie wpisuje się w podstawę programową kształcenia na poziomie szkół średnich, ale uważamy, że jest bardzo istotna ze względu na propagowanie wiedzy o bezpieczeństwie konsumenckim. Dlatego postanowiłam zachęcić uczniów do udziału w tym konkursie. I przygotować ich merytorycznie. Było to trudne, czasochłonne zadanie, ale chcieliśmy spróbować swoich sił. Cieszymy się z sukcesu Gabrysi, która jest bardzo zdolna, chłonna nowej wiedzy z różnych dziedzin, ambitna – mówi Paulina Szczerbo-Sawicka, nauczycielka biologii Gabrieli.
Konkurs Wiedzy o Bezpieczeństwie i Certyfikacji Żywności „Food Expert” został przygotowany przez Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych ANSŁ, na którym prowadzone są kierunki związane z tematyką konkursową: Bezpieczeństwo i certyfikacja żywności oraz Technologia żywności i żywienie człowieka. – Nasz Wydział jest specjalistycznie przygotowany do kształcenia ekspertów z obszaru wiedzy o żywności. Dysponujemy Halą technologiczną, która w 2018 roku została oceniona przez Polską Komisję Akredytacyjną, jako najlepsza tego typu hala technologiczna do kształcenia studentów w kraju – mówi dr Piotr Karpiński, technolog żywności z ANSŁ, który czuwał nad detalami organizacyjnymi i merytorycznymi konkursu.
Uczelniany konkurs składał się z dwóch etapów. Na etapie szkolnym do konkursu przystąpiło 198 uczniów z dziewiętnastu szkół i z trzech województw: podlaskiego, mazowieckiego, warmińsko-mazurskiego. Do finału zakwalifikowało się 72 uczestników, którzy 5 grudnia na łomżyńskiej uczelni rozwiązywali test składający się 40 pytań dotyczących np. systemu HACCP w zakładzie produkcyjnym, systemów jakości, odpowiedniej reakcji na stwierdzoną w zakładzie cukierniczym pleśń na konfiturze.
Wyniki rywalizacji:
III miejsce - Weronika Salachowska z Zespołu Szkół im. Bolesława Podedwornego w Niećkowie
II miejsce - Natalia Bykowska z Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Mońkach
I miejsce - Gabriela Żebrowska z Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Unii Europejskiej w Ostrołęce.
Zwycięzcom gratulujemy!
Nagrody w konkursie ufundowali: Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, Firma EDPOL Food & Innovation z Łomży, Grupa PEPEES S.A. z Łomży, Firma GREENVIT z siedzibą w Zambrowie i filią w Łomży.
Dziękujemy sponsorom!
Z NASA do ANSŁ na RoboExe
RoboExe: Robot Challenge to konkurs, który odbył się w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. W trzech kategoriach rywalizowało 32 drużyny z różnych części kraju, łącznie około stu pasjonatów tworzenia konstrukcji robotycznych i mechatronicznych.
– Niedawno byłem w JPL w NASA (przyp. red. Laboratorium Napędu Odrzutowego Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej Stanów Zjednoczonych). Eksploracja kosmosu dokonuje się obecnie za pomocą urządzeń sterowanych z Ziemi, ale niebawem będzie odbywać się za pośrednictwem super inteligentnych i autonomicznych mikrorobotów, które dzięki swojej wysokiej doskonałości pomogą w odkrywaniu nowych minerałów, zasobów i tajemnic kosmosu – uważa Paweł Pisarczyk, prezes zarządu w firmach Phoenix Systems oraz Atende Industries, laureat nagrody Wizjoner 2016 (Dziennik Gazeta Prawna) oraz nagrody im. Marka Cara za osiągnięcia we wdrażaniu nowych technologii, autor systemu operacyjnego Phoenix-RTOS. Do Akademii Nauk Stosowanych w Łomży przyjechał wspierać młodych konstruktorów robotów w ich pasji, która zmienia świat i poszerza granice naukowej percepcji.
RoboExe: Robot Challenge to impreza, która została zorganizowana przez Wydział Nauk Informatyczno-Technologicznych Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. 32 drużyny, łącznie około setka uczestników, z takich miejscowości jak Białystok, Augustów, Łomża, Wysokie Mazowieckie, Klembów i Wrocław, zmierzyły się w rywalizacji w trzech kategoriach: Line Follower, Free Style Presentation oraz LEGO Sumo. Była to trzecia odsłona robotycznego konkursu, nad którym pieczę sprawuje dr inż. Tomasz Kuźmierowski z ANSŁ. – Uczniowie i studenci przyjeżdżają do nas, aby zaprezentować swoje modele, roboty jeżdżące oraz inne konstrukcje mechatroniczne. To okazja do zdrowej rywalizacji, wymiany doświadczeń i poznania się – opisuje cele konkursu dr inż. Tomasz Kuźmierowski.
CRAB Team, czyli Adam Dunajko, Alicja Trzaska, Mateusz Ramotowski oraz Arkadiusz Roszkowski z Akademii Nauk Stosowanych w Łomży (studenci trzeciego roku kierunku Automatyka i Robotyka) zbudowali łazik, który zwyciężył w kategorii Free Style Presentation. – Nasz łazik potrafi poruszać się po trudnym terenie, ma kamerę inspekcyjną do rejestrowania słabo widocznych miejsc. Teoretycznie mógłby pracować na przykład dla straży pożarnej, wjeżdżając w strefę zadymienia. Każdy jego element został wydrukowany na Drukarce 3D. Pracowaliśmy nad tym projektem od lipca, trochę nas to wyczerpało, bo wszyscy jednocześnie pracujemy zawodowo i studiujemy – śmieje się Arkadiusz Roszkowski, ale jednocześnie zapowiada, że łazik będzie rozbudowywany o nowe elementy, trakcje. – Na pewno wzbogacimy go o ramię, aby mógł pobierać próbki minerałów.
Najmłodsi uczestnicy przyjechali na zawody z Klembowa. To Stanisław Szczygieł, Aleksander Ćwiliński, Mikołaj Grądzki i Daria Muntowska. Mają od 13 do 14 lat. Ich niewielki robot wziął udział w rywalizacji Free Style Presentation. Do Łomży uczniowie przyjechali z nauczycielem informatyki Jarosławem Makarewiczem. – U młodych ludzi trzeba najpierw zaszczepić pasję, dopiero później można przejść do przekazywania wiedzy, określonych umiejętności – uważa Jarosław Makarewicz. A jak zaszczepić pasję nauczyciel wie bardzo dobrze. Z prywatnych funduszy, przez dwa lata pandemii, budował Franka, humanoidalnego robota. Franek w całości został wydrukowany na drukarce 3D, gestykuluje, odpowiada na proste pytania, służy jako pomoc dydaktyczna na zajęciach w szkole. Ma za sobą pierwszy występ medialny w popularnej telewizji śniadaniowej TVN, gdzie odpowiedział na pytania o pogodę i czy zamierza przejąć władzę nad ludzkością.
Przyszłość?
Paweł Pisarczyk: - W Atende Industries tworzymy inteligentną robotykę, która pozwala, aby roboty na przykład widziały i zastępowały ludzi w czynnościach bardzo powtarzalnych. Polski przemysł należy do małych i średnich przedsiębiorstw, które często nie mają funduszy na robotyzację, ale trzeba w tym sektorze zaimplementować te rozwiązania. Natomiast koboty z uczeniem maszynowym, możliwością widzenia, rozpoznawania otoczenia, mogą zastępować ludzi, aby ludzie w tym czasie zajmowali się czymś lepszym, ważniejszym. To się dzieje dzięki Sztucznej Inteligencji (AI) i to jest absolutnie przyszłość. Podobnie w przypadku eksploracji kosmosu. Nie wyobrażam sobie, że będziemy sterować pojazdami na Marsie z Ziemi, tak ja ma to teraz miejsce. Czas propagacji sygnału pomiędzy Ziemią a Marsem to około dziesięć minut. Jak można sterować w tej sytuacji? (przyp. red. ze względu na sterowanie z Ziemi łaziki przemieszczają się bardzo powoli po powierzchni Marsa). Roboty muszą być autonomiczne, odporne na promieniowanie, z doskonałym oprogramowaniem na bazie Sztucznej Inteligencji. Wierzę, że mamy szansę, aby nasz kraj specjalizował się w tego typu rozwiązaniach, aby była to nasza narodowa specjalizacja. Nie budowa wielkich rakiet, statków kosmicznych, ale super inteligentnych robotów do eksploracji kosmosu. Konkursy takie jak RoboExe wspierają potencjał młodych, kreatywnych ludzi. Często są miejscem, gdzie rozpoznajemy talenty. Jeden z laureatów RoboExe i jednocześnie absolwent Akademii Nauk Stosowanych w Łomży jest naszym pracownikiem. Jesteśmy nim zachwyceni – mówi przedsiębiorca.
Dwa tygodnie przed „starciem” robotów w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży Paweł Pisarczyk w delegacji z Polską Agencją Kosmiczną odwiedził Laboratorium Napędu Odrzutowego Narodowej Agencji Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej Stanów Zjednoczonych (JPL NASA). Właśnie tam, około 50 kilometrów od Los Angeles, prowadzone są bezzałogowe misje kosmiczne łazików, takich jak sterowany z Ziemi Perseverance. Chociaż łazikowi udało się pobrać z Marsa unikalne próbki skał, minerałów, to być może niebawem przejdzie do historii. Zastąpiony przez nowe rozwiązania z zakresu robotyki, mechatroniki, Sztucznej Inteligencji i uczenia maszynowego.
Poniżej klasyfikacja zwycięzców w poszczególnych kategoriach konkursu RoboExe: Robot Challenge.
W kategorii Line Follower
I miejsce
KoNaR_WB Wojciech Bohdan (Wrocław)
II miejsce
TechKnights: Wojciech Kiczkajło, Łukasz Dawid, Rafał Dawid (Łomża)
III miejsce
UnoExe: Szymon Ramotowski, Wojciech Cimochowski
W kategorii Free Style Presentation – zwycięzcy wybierani przez publiczność
I miejsce
CRAB Team, Adam Dunajko, Alicja Trzaska, Mateusz Ramotowski, Arkadiusz Roszkowski (Łomża)
II miejsce
KlembówBot: Jarosław Makarewicz, Stanisław Szczygieł, Aleksander Ćwiliński, Mikołaj Grądzki, Daria Muntowska, (Klembów)
III miejsce
8-bit: Amadeusz Szeligowski (Łomża)
W kategorii LEGO Sumo – walki robotów
I miejsce
Team Kanarków: Mateusz Karanowski, Bartłomiej Karanowski (Białystok)
II miejsce
SKIN: Mateusz Grajko, Łukasz Lewandowski, Przemysław Banach, Igor Chmielewski (Łomża)
III miejsce
Goodmani: Paweł Anastaziuk, Wojciech Chorościań (Białystok)
Nagrody w konkursie ufundowali: Rektor ANSŁ, Atende Industries, Phoenix Systems, Fundacja Foton, SIMTECH sklep-serwis, Centrum Rowerowo-Narciarskie ROWERY, Exe Consulting.
Studenci Dzieciom
Studenci Pielęgniarstwa Wydziału Nauk o Zdrowiu ANSŁ zachęcają do włączenia się w oddolną, mikołajkową akcję „Studenci Dzieciom”.
– Zbieramy książki, zabawki, gry, zeszyty, kolorowanki, puzzle, słodycze, które w Mikołajki trafią do dzieci i młodzieży przebywających w Oddziale Pediatrycznym Szpitala Wojewódzkiego w Łomży oraz w Ośrodku Opiekuńczo-Wychowawczym w Łomży – mówi Patrycja Mierzejewska, studentka II roku Pielęgniarstwa, która koordynuje studencką akcję. – Chcemy, aby 6 grudnia każdy bardzo młody człowiek mógł odczuć spontaniczną radość związaną z tym, że tego dnia są Mikołajki. Będziemy współtworzyć atmosferę radości, życzliwości, dzielenia się prezentami.
Od lat tradycją studentów z Wydziału Nauk o Zdrowiu Akademii Nauk Stosowanych w Łomży są mikołajkowe akcje adresowane do młodzieży, dzieci, osób przebywających w placówkach szpitalnych i wychowawczych. Prodziekan Wydziału Nauk o Zdrowiu ANSŁ, dr n. o zdr. Joanna Chilińska, podkreśla, że na czas pandemii i związanych z nią obostrzeń, mikołajkowa akcja była czasowo i z przyczyn obiektywnych zawieszona. – Wracamy do dobrej, studenckiej tradycji. Kontakt człowieka z człowiekiem jest zawsze budujący, potrzebny i w sensie emocjonalnym niezastępowalny – mówi dr n. o zdr. Joanna Chilińska, chwaląc studentów swojego wydziału za zaangażowanie i otwartość na potrzeby innych osób.
Młodzi ludzie zachęcają, aby społeczność ANSŁ oraz przyjaciele, sympatycy uczelni włączyli się w akcję „Studenci Dzieciom”. Zbierane są rzeczy nowe lub używane, każdorazowo w dobrym stanie technicznym i wizualnym – książki, puzzle, zabawki, gry. Oprócz przedmiotów można przynieść także słodycze. Mamy czas od 2 do 5 grudnia (piątek, sobota, niedziela i poniedziałek) w godzinach 8:00-16:00, a rzeczy należy dostarczyć na adres Akademicka 14 (portiernia).
Zapraszamy do włączenia się w akcję „Studenci Dzieciom”!
Robimy to z pasją
– Jesteśmy pokoleniem, które chce działać i pracować z pasją – tym krótkim zdaniem Karolina Siwek, studentka Administracji drugiego stopnia w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, charakteryzuje swoje pokolenie. Pokolenie, które ma odwagę, aby sięgać po marzenia. Rozpoczynamy cykl publikacji o studentach ANSŁ, ich pasjach, sukcesach, osiągnięciach, planach i aspiracjach. Zaczynamy od Studenckiego Koła Administratywistów.
Studenckie Koło Administratywistów działa od niespełna roku, zrzesza studentów Administracji pierwszego oraz drugiego stopnia. Na swoim koncie ma liczne wyjazdy na konferencje, publikacje artykułów naukowych w punktowanych czasopismach. Pieczę naukową nad działalnością studentów sprawują dr Ewa Jakubiak i dr Katarzyna Jurewicz-Bakun. Pod czujnym okiem wykładowczyń studenci stawiają pierwsze kroki badawcze.
– Naukowo zajmujemy się aktualną problematyka administracyjną, społeczną, prawną, analizujemy bieżące zjawiska. To bardzo trudne, ale też inspirujące opisywać fakty, zdarzenia wobec, których nie mamy jeszcze wypracowanego modelu interpretacyjnego w postaci licznych opracowań, ale bazujemy na własnych pytaniach, odpowiedziach, poszukiwaniach – mówi Karolina Siwek, studentka Administracji drugiego stopnia. Jej artykuł, „Kryzys na granicy polsko-wschodniej a zasadność wprowadzenia stanu wyjątkowego”, został opublikowany w kwartalniku „Studia Bezpieczeństwa” (3/2022 vol.25). W tym samym kwartalniku swoje artykuły opublikowali także studenci Katarzyna Przestrzelska („Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni”) oraz Dawid Sztandera („Konflikt zbrojny na Ukrainie a bezpieczeństwo państwa polskiego”). – W swojej pracy analizowałem dane CBOS, Ustawę o Pomocy Obywatelom Ukrainy, próbując odpowiedzieć na fundamentalne pytanie: w jaki sposób na stabilność naszego państwa wpłynie pojawienie się dużej grupy uchodźców wojennych? Czy poradzimy sobie z legalizacją ich pobytu, asymilacją językową i kulturową, aktywizacją zawodową? Jak na ten proces wpłyną nastroje społeczne samych Polaków, którzy w badaniu CBOS przeprowadzonym niedługo po wybuchu pełnoskalowej wojny deklarowali w 90 procentach chęć przyjmowania Ukraińców – wyjaśnia Dawid Sztandera. Jego zdaniem nauka pozwala odpowiedzieć na konkretne, ważne pytania, przewidzieć pewne zjawiska, procesy, ale jej uprawianie jest również intelektualnym treningiem – uczy odsiewać wartościowe, sprawdzone informacje, od całego spektrum dezinformacji, przeinaczeń czy skrótów myślowych. Dawid Sztandera i jego koleżanka z II roku studiów magisterskich, Karolina Siwek, mają sprecyzowane plany na przyszłość. Planują rozwój naukowy i zdobycie stopnia naukowego doktora. – Super, że nasza uczelnia uzyskała w tym roku prawa do nadawania stopni doktora i doktora habilitowanego w dyscyplinie nauki prawne, bo to może być jedna z rozważanych przez nas ścieżek rozwoju naukowego – mówią Karolina i Dawid.
Przypomnijmy: w wyniku ewaluacji jednostek naukowych Akademia Nauk Stosowanych w Łomży uzyskała kategorię Naukową B+ w dyscyplinie nauki prawne, stając się jedyną uczelnią w Łomży mającą formalny status akademii. Dla nakreślenia analogii: taką samą kategorię naukową w dyscyplinie nauki prawne posiada np. Uniwersytet Warszawski.
Bez względu na to, czy stopień doktora Karolina i Dawid zdobędą w Warszawie, Gdańsku czy Łomży – podkreślają, że czas spędzony w ANSŁ na studiach licencjackich i magisterskich to nie tylko cenna nauka, ale także życzliwi wykładowcy, możliwość kontaktu z osobami zarządzającymi uczelnią. – To atut mniejszych uczelni, większy poziom zaufania społecznego, łatwość w znalezieniu swojego miejsca, realizacji różnych naszych aktywności i pomysłów – wyliczają członkowie Studenckiego Koła Administratywistów. Konopka Szymon, który jest wiceprzewodniczącym Koła, mówi wprost: – Czujemy się dobrze na uczelni, może dlatego sprawia nam radość reprezentowanie ANSŁ podczas krajowych konferencji naukowych. Poprzez bardzo dobre i wspierające relacje z naszymi wykładowcami, takimi jak opiekunki naszego Koła panie dr Ewa Jakubiak i dr Katarzyna Jurewicz-Bakun, wiemy, że nie mamy się czego wstydzić. I chociaż jesteśmy z mniejszej uczelni, to potrafimy rzetelnie prowadzić dociekania naukowe i ze swobodą występować publicznie na dużych uczelniach akademickich, wśród kadry profesorskiej.
Najnowsze publikacje studentów zrzeszonych w Kole z przełomu września i października to także dwa artykuły studentek Agaty Makowskiej i Sylwii Żebrowskiej, które trafiły do monografii pod redakcją K. Śmiałek, W. Śmiałek „Bezpieczeństwo ekologiczne, zdrowotne i ochrona środowiska naturalnego w realiach XXI wieku” (wyd. FNCE, Poznań 2022). Sylwia Żebrowska napisała artykuł pt. „Propedeutyka dla bezpieczeństwa ekologicznego w XXI wieku – aspekt prawny”. Agata Makowska pisała natomiast o konkretnych zagrożeniach bezpieczeństwa ekologicznego woj. podlaskiego, analizując szczegółowo Plan Zarządzania Kryzysowego Województwa Podlaskiego. – Jestem na pierwszym roku studiów i mierzenie się z napisaniem artykułu naukowego, który dodatkowo znalazł się w publikacji książkowej obok artykułów doktorów, profesorów, było dużym wyzwaniem. Przede wszystkim mentalnym, bo nie wiedziałam, czy sobie poradzę – mówi Agata Makowska. Artykuł studentki otwiera opracowanie książkowe, a młoda dziewczyna planuje kolejne poszukiwania naukowe – w końcu przed nią cały cykl akademickiego kształcenia, podczas którego będzie mogła stawiać sobie nowe wyzwania.
I taki jest właśnie cel Studenckiego Koła Administratywistów, oswajać studentów z działalnością badawczą, motywować i aktywizować – poprzez wygłaszanie referatów naukowych na krajowych i zagranicznych konferencjach oraz pisanie i publikowanie artykułów naukowych w punktowanych czasopismach. – Uczelnia stwarza nam warunki do rozwoju, a my z nich korzystamy – mówi Agata Jankowska, która jest przewodniczącą Studenckiego Koła Administratywistów. Wspólnie z Justyną Wiśniewską wystąpiły niedawno na konferencji w Szkole Wyższej Wymiaru Sprawiedliwości, filia w Kaliszu, gdzie popularyzowały tematykę ADR – mediacja, arbitraż, negocjacje. – Przy naszej uczelni funkcjonuje Centrum Mediacji i jesteśmy blisko tematyki, w jaki sposób spory prawne można rozwiązywać na drodze polubownej, pozasądowej. To problematyka niezbyt znana starszym osobom, ale my, młodzi ludzie, będziemy już z narzędzia mediacji korzystać w sposób naturalny, bo nastąpi zmiana nastawienia, świadomości. Tak jak na przykład w USA, gdzie mediacja jest obecnie bardzo popularna – wyjaśniają Justyna Wiśniewska i Agata Jankowska. Aktywność konferencyjna to chleb powszedni studentów z Koła, w ostatnich miesiącach wystąpili z referatami na takich uczelniach jak: Szkoła Wyższa Wymiaru Sprawiedliwości w Warszawie, Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie.
Dr Ewa Jakubiak i Dr Katarzyna Jurewicz-Bakun, które opiekują się Studenckim Kołem Administratywistów, na pytania jak to jest pracować z młodymi ludźmi, motywować ich do rozwoju naukowego i mieć w tym względzie wymierne sukcesy, odpowiadają analogicznie do studentów. Krótko i rzeczowo: – To nasza pasja, robimy to, co lubimy.
Wszyscy studenccy bohaterzy tego artykułu otrzymali decyzją Rektora z dnia 25 listopada 2022 roku stypendia za aktywność naukową lub wysokie wyniki w nauce. Akademia Nauk Stosowanych w Łomży ma jedne z najwyższych stypendiów naukowych, sportowych, socjalnych w kraju, w przeliczeniu na kwoty wydatkowane bezpośrednio na studenta. Od stycznia 2022 roku do lutego 2023 roku na konta studentów tej uczelni wpłynie łącznie ponad 9 milionów złotych wsparcia stypendialnego. Zdecydowana większość tych funduszy będzie wydatkowana w Łomży i najbliższym regionie, wzbogacając lokalną gospodarkę.
Pieniądze dla studentów
Akademia Nauk Stosowanych w Łomży przygotowała transzę funduszy, które mają wesprzeć studentów uczelni. To pieniądze, za pomocą których ANSŁ chce pomóc tym studentom, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej, najdotkliwiej odczuwają skutki inflacji. Na ten cel uczelnia planuje przeznaczyć około 200 tysięcy do końca obecnego roku, w zależności od liczby złożonych przez studentów wniosków. Górna kwota wsparcia to 11 tysięcy złotych dla studenta.
Po świadczenie pieniężne mogą sięgnąć ci studenci, którzy są w trudnej sytuacji życiowej, na przykład są chorzy lub ktoś z ich bliskich zachorował lub zmarł, nastąpiła utrata dochodu wśród członków ich najbliższej rodziny, ich sytuacja pogorszyła się znacząco wskutek szalejącej inflacji, co zagraża stabilności finansowej studenta. Każdą sytuację należy opisać, podając indywidualne powody „trudnej sytuacji życiowej”.
Od stycznia 2022 roku do lutego 2023 roku uczelnia na stypendia dla studentów: naukowe, rektora, sportowe i socjalne przeznaczy łącznie ponad 9 milionów złotych. Uczelnia ma od lat jedne z najwyższych stypendiów tego typu w kraju. Są one finansowane z dotacji ministerialnej i służą jako mechanizm wyrównywania nierówności społecznych, a także motywowania studentów do rozwoju naukowego, społecznego i sportowego. Pośrednio: pieniądze wpływają do lokalnej gospodarki, są wydawane w Łomży i regionie, będąc jednym ze stabilizatorów miejscowej rzeczywistości społeczno-gospodarczej.
Dodatkowo uczelnia może wypłacać fundusze zapomogowe tym studentom, którzy znaleźli się w przejściowo trudnej sytuacji materialnej (np. choroba ich lub członka rodziny, utrata dochodu ich lub członka rodziny, wszelkie inne negatywne zdarzenia losowe). Pieniądze mają doraźnie ustabilizować sytuację życiową studenta. Można po nie sięgnąć dwa razy w ciągu jednego roku akademickiego, składając odpowiedni wniosek. Władze Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, analizując bieżącą sytuację gospodarczą w kraju (inflacja), zdecydowały, że wypłacane w końcówce roku kalendarzowego 2022 studentom kwoty finansowego wsparcia z tej puli będą znacząco wyższe niż w latach ubiegłych – do maksymalnej granicy 11 tysięcy złotych.
– Żyjemy w regionie, w którym mediana pensji jest niższa niż w innych, bardziej rozwiniętych, obszarach kraju. Inflacja mocno dotyka osoby studiujące u nas. Mamy tego świadomość. Dlatego pragniemy zachęcić studentów, którzy są w trudnej sytuacji życiowej, do aplikowania o pieniądze. Te fundusze pomogą ustabilizować ich sytuację, zwiększą poczucie bezpieczeństwa materialnego, co wpłynie także pozytywnie na możliwość zdobycia wykształcenia, wzbogacając w przyszłości kardy lokalnej i regionalnej gospodarki – wyjaśnia rektor ANSŁ dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ.
Udzielaniem wskazówek i odpowiedzi oraz obsługą wniosków o wsparcie finansowe zajmuje się Dział Kształcenia i Spraw Studenckich ANSŁ (ul. Akademicka 14, tel. 86 215 66 03, email: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., pok. 102).
https://ansl.edu.pl/studenci/stypenia/zapomoga
Delegacje zagraniczne z wizytą w Uczelni
Akademia Nauk Stosowanych w Łomży gościła w ramach Programu Erasmus+ delegacje z dwóch zagranicznych uczelni partnerskich: Alytaus Kolegija – University of Applied Sciences (Litwa) oraz Hitit University (Turcja).
Od 21 do 23 listopada wykładowcy z Litwy i Turcji zapoznawali się z potencjałem dydaktycznym, naukowym i infrastrukturalnym uczelni. Zwiedzali między innymi laboratoria Technologii żywności, Bezpieczeństwa i certyfikacji żywności, Automatyki i robotyki na Wydziale Nauk Informatyczno-Technologicznych ANSŁ. Przypomnijmy: w 2018 roku Specjaliści Polskiej Komisji Akredytacyjnej ocenili, że wspomniany wydział „dysponuje najlepiej wyposażoną halą technologiczną dla technologii żywności w kraju”. Poza nowoczesną halą technologiczną, zagraniczni goście zobaczyli specjalistyczne laboratoria: mikrobiologiczne, analiz instrumentalnych, właściwości fizycznych żywności, gastronomiczne, analizy sensorycznej, informatyczne oraz dedykowane kierunkom Automatyka i robotyka oraz Mechatronika. Poznali potencjał wydziału, a także sposoby przekazywania studentom wiedzy.
Delegacja akademików z tureckiej uczelni reprezentująca kierunek Pielęgniarstwo, Aku Pinar oraz Selen Ozakar, przedstawiła studentom Pielęgniarstwa metody nauczania stosowane w ich państwie, uczelni. Poznali także funkcjonujące przy Wydziale Nauk o Zdrowiu Centrum Symulacji Medycznej, gdzie studenci Pielęgniarstwa uczą się na nowoczesnych fantomach i trenażerach. Najbardziej nowoczesnym fantomem w CSM jest Apollo – to super inteligentny fantom, który potrafi symulować choroby i dolegliwości. W klatce piersiowej, szyi oraz kończynach ma umieszczoną elektronikę, która jest podłączona do zaawansowanej technologicznie aplikacji na laptopie, z interfejsem szpitalnego kardiomonitora. Wyprodukowała go amerykańska CEA, która nadaje swoim fantomom imiona greckich bogów – imiennicy Apolla trafili do wielu prestiżowych uczelni, takich jak McGill University.
Największą atrakcją wizyty był wykład poprowadzony przez Gintautasa Stonysa, Dziekana Wydziału Informatyki i Zarządzania Alytaus Kolegija – University of Applied Sciences (Litwa). Uczestnicy wykładu zapoznali się z proekologicznymi możliwościami wykorzystania projekcji laserowych w imprezach reklamowych i rozrywkowych. Kwintesencją wykładu był pokaz laserowy z użyciem specjalistycznego sprzętu, który odbył się na uczelnianej auli. Dziekanowi towarzyszyli pracownicy jego uczelni: Neringa Draugeliene, Ausrele Visockiene oraz Lina Jaruseviciene.
Podczas spotkań z przedstawicielami poszczególnych wydziałów ANSŁ rozmawiano o metodach nauczania, programach studiów oraz o możliwościach dalszej współpracy.
O wychowaniu w sieci
O tym, jak wychowywać młodych ludzi w świecie wirtualnym rozmawiali w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży naukowcy z kraju, kierując swój przekaz do zgromadzony realnie w auli i wirtualnie w sieci nauczycieli i rodziców.
Rozwój nowych technologii, ale także popkulturowe przyśpieszenie świata – spowodowały, że narodziły się nowe zjawiska i nowe wyzwania pedagogiczne. Konferencja „Wychowanie w świecie wirtualnym” była próbą spojrzenia na współczesne konstrukty cywilizacyjne, technologiczne z perspektywy filozoficznej, pedagogicznej, socjologicznej.
Dr Anna Brosch z Uniwersytetu Śląskiego prowadzi badania naukowe dotyczące sharentingu, czyli publikowania zdjęć własnych dzieci w Internecie. – Celebryci zatarli granice pomiędzy rzeczywistością prywatną a publiczną. Poskutkowało to tym, że dziś wiele osób walczy o uwagę w świecie wirtualnym, często wykorzystując w tym celu swoje dzieci, których wizerunki są publikowane nagminnie na portalach społecznościowych – mówiła dr Anna Brosch. Naukowczyni podkreślała, że może to być niebezpieczne z wielu powodów: ujawniamy dane dziecka, łącznie z miejscem jego pobytu, wiele zdjęć publikowanych przez rodziców trafia w wyniku niekontrolowanego obiegu na portale pedofilskie. Często dzieci przedstawiane są przez rodziców w ośmieszającym kontekście. Zdarza się także, że rodzice nagrywają momenty psychicznego znęcania się nad dzieckiem. – w Internecie nic nie ginie, zdjęcia sprzed lat mogą stać się w przyszłości przedmiotem rówieśniczej drwiny, ostracyzmu – wyjaśniała dr Anna Brosch. Podkreślała jednocześnie, że ujawniając intymne szczegóły z życia swoich pociech, uczymy je pośrednio, że nie istnieje rzeczywistość prywatna, wszystko jest na sprzedaż, a ekshibicjonizm mentalny jest najlepszą strategią życiową.
Konferencję można obejrzeć w całości poniżej.
Zapraszamy do wysłuchania naszej rozmowy publicystycznej z profesorem Krzysztofem Wieleckim z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, uczestnikiem konferencji „Wychowanie w świecie wirtualnym”. Dyskutujemy o technologii, popkulturze, modnych myślicielach takich jak Juwal Noach Harari, władzy algorytmów, cyfrowej tożsamości obywatela jutra, kierunkach transmisji kultury.
Konferencja „Wychowanie w świecie wirtualnym” otworzyła realizację projektu pt. „Wychowanie w świecie wirtualnym - popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli” dofinasowanego z programu Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu Ministerstwa Edukacji i Nauki, którego celem jest wspomaganie nauczycieli i rodziców w pozyskiwaniu kompetencji pedagogicznych w realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej.
Pragmatycznie: projekt to cykl konferencji i warsztatów dedykowanych nauczycielom oraz rodzicom. Zaprezentowana na nich wiedza zostanie usystematyzowana w publikacji książkowej, która trafi do uczestników projektu. Więcej o projekcie
Szlachetna Paczka – pomagamy!
Społeczność Akademii Nauk Stosowanych w Łomży po raz kolejny włącza się w ogólnopolską akcję Szlachetna Paczka, której celem jest niesienie pomocy osobom w trudnej, niezawinionej sytuacji materialnej. W tym roku nasza paczka trafi do pani Marii oraz jej syna Mariusza. Mamy czas do 5 grudnia, aby zebrać potrzebne rzeczy i w przeddzień magicznych Świąt Bożego Narodzenia dać rodzinie trochę serdecznego ciepła, otuchy i nadziei na rok 2023.
Pani Maria opiekuje się synem Mariuszem, który niedługo po urodzeniu zachorował na zapalenie opon mózgowych. Mężczyzna wymaga całodobowej, troskliwej opieki. Jest prawostronnie sparaliżowany, może podnieść tylko lewą rękę. Jedzenie przyjmuje w formie zmiksowanej. Całą opiekę nad synem sprawuje jego mama, Maria, która sama zmaga się z licznymi dolegliwościami – bóle kręgosłupa, pogłębiające się ataki astmy. Przychód miesięczny rodziny to 2216 zł. Po odliczeniu kosztów utrzymania, które wynoszą 1951 zł. Rodzinie „na życie” zostaje zaledwie 133 zł na osobę miesięcznie.
Potrzeby rodziny:
- zmywarka;
- balkonik;
- inhalator;
- pieluchomajtki dla dorosłych rozmiar 4;
- żywność trwała (makaron, kasze, ryż, kawa, herbata, olej, cukier, konserwy itp.);
- środki czystości i kosmetyki;
- koc 160x200;
- ręczniki;
- pellet;
- ciśnieniomierz.
Żywność i środki czystości możemy zostawiać do 5 grudnia w pokoju Samorządu Studentów A.026 (sala bilardowa). Na pozostałe potrzeby rodziny przeprowadzimy wewnętrzną zbiórkę.
Kondolencje
Społeczność Akademii Nauk Stosowanych w Łomży składa kondolencje Pani Profesor Krystynie Leszczewskiej z powodu śmierci Taty.
W trudnych chwilach żałoby, straty, przekazujemy Pani Profesor słowa wsparcia.
Łączymy się w żalu, ale i nadziei, że śmierć nie zamyka pięknych rozdziałów życia, gdyż ludzka pamięć jest w stanie przechować doświadczenie bezwarunkowej, ojcowskiej miłości, a przede wszystkim czerpać z tego doświadczenia siłę i mądrość.
Ostatnie pożegnanie Zmarłego odbędzie się 24 listopada (czwartek) o godz. 10:30 w Kaplicy w Domu Pogrzebowym „Marczyk”, Łomża, ul. Przykoszarowa 22. 23 listopada (środa) - wystawienie ciała o godz. 17:00.
Społeczność Akademii Nauk Stosowanych w Łomży
Stopnie naukowe doktora – gratulujemy!
Ważną częścią akademickiej rzeczywistości jest rozwój naukowy dydaktyków. W roku 2022 cztery wykładowczynie ANSŁ uzyskały stopień doktora. Poruszane przez naukowczynie w rozprawach doktorskich tematy dotyczyły uwarunkowań kondycyjno-koordynacyjnych tenisistek, chorobowych problemów skórnych oraz zamówień publicznych.
Gratulujemy Paniom – dr Ewie Waldzińskiej, dr Joannie Masłowkiej, dr Beacie Jankowskiej i dr Magdzie Taraszkiewicz. Życzymy dalszego rozwoju naukowego.
Dr Ewa Waldzińska
Dr Ewa Waldzińska to absolwentka Kierunku Fizjoterapia Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego (studia magisterskie ukończone w 2012 roku). Stopień doktora w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu w dyscyplinie naukowej nauki o kulturze fizycznej uzyskała w Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie (2022). Rozprawa doktorska obejmowała zagadnienia związane z kinezjologią człowieka, antropomotoryką i fizjoterapią w wieku rozwojowym, temat pracy: „Kondycyjno-koordynacyjne uwarunkowania umiejętności technicznych tenisistek w wieku 9-11 lat”. Promotor: dr hab. Tomasz Niźnikowski, prof. AWF.
Dr Ewa Waldzińska doświadczenie zawodowe związane z fizjoterapią w sporcie podnosiła m.in. w ASC Sanchez-Casal Tennis Academy (Barcelona). Współpracuje z Polskim Związkiem Tenisowym przy realizacji Programu Identyfikacji Talentów w Tenisie obejmując opieką fizjoterapeutyczną Kadrę Polskich Tenisistów U10. Obszar jej zainteresowań badawczych obejmuje zagadnienia związane z fizjoterapią w aktywności fizycznej, profilaktyką urazów w tenisie, a także profilaktyką wad postawy u dzieci.
Na co dzień dr Ewa Waldzińska jest wykładowca Wydziału Nauk o Zdrowiu w Akademii Nauk Stosowanych w Łomży (kierunek Fizjoterapia), fizjoterapeutką w Uczniowskim Klubie Sportowym Return Łomża oraz nauczycielką gimnastyki korekcyjnej w Publicznym Przedszkolu Nr 2 w Łomży.
Dr Joanna Masłowska
Tematem rozprawy doktorskiej Joanny Masłowskiej była „Ocena jakości życia pacjentów z trądzikiem różowatym”. Praca powstała pod kierunkiem dr hab. n o zdr. Małgorzaty Elżbiety Zujko na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Obrona pracy odbyła się w dniu 07.11.2022. Tematyka doktoratu została podjęta w związku z rosnącą ilością pacjentów z problemem rosacea i wieloletnim praktycznym doświadczeniem kosmetologicznym dr Masłowskiej (praca w gabinecie kosmetologicznym).
Trądzik różowaty jest chorobą zapalną o przewlekłym przebiegu. W pierwszej fazie zajmuje centralną część twarzy, na której występują rumień oraz teleangiektazje (tzw. rozszerzone naczynia krwionośne), z czasem pojawiają się kolejne symptomy choroby - krostki i grudki. Przyczyny choroby nie są do końca poznane, wylicza się wśród nich jednak – stres, zaburzenia hormonalne, nadmierną ekspozycję na słońce.
Zdobytą wiedzę i doświadczenie praktyczne dr Joanna Masłowska przekazuje studentom Kosmetologii Wydziału Nauk o Zdrowiu ANSŁ.
Dr Beata Jankowska
Tematem rozprawy doktorskiej Beaty Wiolety Jankowskiej był „Wpływ wybranych elementów stylu życia oraz zastosowanych zabiegów kosmetycznych na jakość życia pacjentów z trądzikiem pospolitym”. Praca została przygotowana pod kierunkiem dr hab. n. o zdrowiu Małgorzaty Elżbiety Zujko na Wydziale Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku. Obrona pracy odbyła się dnia 07.11.2022 r.
Trądzik pospolity jest przewlekłą chorobą gruczołów łojowych i ujść mieszków włosowych, a jego cechą charakterystyczną jest występowanie wykwitów zapalnych (krosty, torbiele, grudki) i wykwitów niezapalnych (zaskórniaki zamknięte i otwarte), w przeważającej części zlokalizowanych w obrębie twarzy. Praktyczne doświadczenie zawodowe dr Beaty Jankowskiej, a konkretnie lata skutecznej pracy w gabinecie kosmetologicznym, poskutkowało podjęciem tematyki doktoratu. W tym przypadku przedmiotem analizy były kwestie związane z tym w jaki sposób styl życia oraz stosowane kosmetyki wpływają na jakość życia pacjentów obarczonych tą chorobą.
Doświadczenie, wiedzę dr Beata Jankowska przekazuje studentom Kosmetologii Wydziału Nauk o Zdrowiu ANSŁ.
Dr Magdalena Taraszkiewicz
Rada Dyscypliny Nauki Prawne Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu 27 września 2022 r. nadała Magdalenie Taraszkiewicz stopień doktora w dziedzinie nauk społecznych, w dyscyplinie nauk prawnych
Tematem rozprawy doktorskiej była: „Odpowiedzialność zamawiającego za naruszenie reguł udzielania zamówień publicznych”, promotorem dr hab. Jacek Wantoch-Rekowski, prof. UMK, recenzentami – prof. dr hab. Zbigniew Ofiarski, dr hab. Beata Kucia-Guściora, prof. KUL oraz dr hab. Urszula Zawadzka-Pąk, prof. UwB.
Doktor Magdalena Taraszkiewicz zaznacza, że odpowiedzialność zamawiającego nie ma jednorodnego charakteru. Jej charakter uzależniony jest od zaliczenia zamawiającego do jednego z podmiotów wskazanych w art. 4-6 p.z.p. Zamawiający może, w przypadku naruszenia przepisów o zamówieniach publicznych ponieść odpowiedzialność administracyjną, administracyjno-karną, karną jak również cywilną. Ważne jest, aby odpowiedzialność ta uregulowana była w sposób transparenty. Obecnie obowiązujące przepisy nie mogą zostać uznane za precyzyjne i jednoznaczne. W treści rozprawy sformułowane zostały postulaty de lege lata oraz de lege ferenda, które aby mogły być zrealizowane, wymagają przeprowadzenia istotnych zmian regulacji prawnych.
Dr Magdalena Taraszkiewicz wykłada na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych ANSŁ. Jest radca prawnym i stałym mediatorem sądowym.
Wychowanie w świecie wirtualnym
Zapraszamy na konferencję „Wychowanie w świecie wirtualnym”, której celem jest wspomaganie nauczycieli oraz rodziców w pozyskiwaniu kompetencji pedagogicznych potrzebnych do realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej. Jak pedagogicznie surfować po Internecie z młodymi ludźmi – opowiedzą naukowcy, którzy zajmują się tematyką hybrydalnej rzeczywistości, związkami pomiędzy światem realnym a wirtualnym. Konferencja odbędzie się 24 listopada, start o godz. 16.30 w Auli 315 (ul. Akademicka 14).
O tym, jak bardzo realny świat przeplata się z wirtualnym, nikogo nie trzeba przekonywać. Gdy w 1992 Neal Stephenson napisał cyberpunkową powieść „Zamieć” to przewidywał w niej w dobrym stylu literackim świat online, w którym ludzie będą używać cyfrowych awatarów. Dziesiątki lat później najwięksi giganci technologiczni rozpoczęli budowę własnych wersji futurystycznego metaverse. Potentaci cyfrowego świata wykorzystują coraz większy wachlarz nowych technologii do rozwoju świata 3D: blockchain, rozszerzoną rzeczywistość (AR) i wirtualną rzeczywistość (VR), rekonstrukcję 3D, sztuczną inteligencję (AI) oraz internet rzeczy (z ang. Internet of Things; IoT). Coraz bliższy realnej wyobraźni jest świat, w którym odwiedzamy muzea, uczestniczymy w koncercie ulubionego zespołu, przymierzamy ubrania z najnowszych kolekcji – wszystko to nie wychodząc z własnego pokoju, lecz mając do dyspozycji wirtualne przestrzenie 3D, w których swobodnie przemieszczamy się przy użyciu awatarów.
Konferencja „Wychowanie w świecie wirtualnym”, poprzez odwołanie się do istniejących już rozwiązań, ma zwrócić uwagę nauczycielom i rodzicom na potrzebę wychowania dzieci i młodzieży w przestrzeni wirtualnej. Internet jest naturalnym „miejscem” rozwoju dzieci i młodzieży, w którym nie powinny być one „pozostawione” bez opieki wychowawców. To przestrzeń, która dynamicznie się rozwija, jest wzbogacana o nowe narzędzie, rozwiązania technologiczne, modelując nowy sposób funkcjonowania człowieka w świecie. Popularyzacja wiedzy na temat wychowania medialnego, uświadamia potrzebę realizacji procesów wychowawczych w świecie wirtualnym oraz możliwość łączenia, a nawet przenoszenia do nowego wymiaru metod i technik wychowawczych ze świata realnego. Wiedza na temat hybrydalnego podejścia do tych procesów, pozwoli na przedstawienie, z jednej strony, różnic pomiędzy wymiarami realnym i wirtualnym, a z drugiej – wskaże na istotne znaczenie praktycznych umiejętności w zakresie wzajemnego wzmacniania się i dopełniania „realnego oraz wirtualnego” procesu wychowania.
Teoretycznego wprowadzenia w problematykę związaną z koniecznością planowania i projektowania procesów wychowawczych w świecie wirtualnym, dokonają wybitni profesorowie z różnych polskich ośrodków naukowych.
Program konferencji:
Prof. Anna Matuchniak-Mystkowska (Uniwersytet Łódzki) – „Wychowanie historyczne i patriotyczne - muzeum realne i muzeum wirtualne (na przykładzie Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych w Opolu / Łambinowicach)”
Prof. Anna Walulik (Akademia Ignatianum w Krakowie) – „Towarzyszenie wychowawcze wobec wirtualnego świata”
Prof. Krzysztof Wielecki (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie) – „Przestrzeń wirtualna: pomiędzy wychowaniem naturalnym i intencjonalnym”
Prof. Maria Groenwald (Uniwersytet Gdański) – „Analiza zdarzeń krytycznych jako wsparcie wychowawców w sytuacjach trudnych”
Dr Anna Brosch (Uniwersytet Śląski w Katowicach) – „Zjawisko sharenting, a prawo do bycia zapomnianym”
Prof. Marek Rembierz (Uniwersytet Śląski w Katowicach) – „Przestrzenie wirtualne a realne wychowanie i samowychowanie - pedagogiczne serfowanie”
Konferencja otwiera realizację projektu „Wychowanie w świecie wirtualnym - popularyzacja wiedzy wśród rodziców i nauczycieli” dofinasowanego z programu Społeczna odpowiedzialność nauki – Popularyzacja nauki i promocja sportu Ministerstwa Edukacji i Nauki, którego celem jest wspomaganie nauczycieli i rodziców w pozyskiwaniu kompetencji pedagogicznych w realizacji procesu wychowawczego w przestrzeni wirtualnej.
Rektor ANSŁ w gremium eksperckim przy PKA
Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży oraz Przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, został powołany 9 listopada 2022 r. do Rady Konsultacyjnej Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Rada Konsultacyjna pełni funkcje opiniodawczo-doradcze w zakresie strategicznych kierunków rozwoju PKA, a jej członków powołuje przewodniczący PKA.
Polska Komisja Akredytacyjna (PKA) to globalnie rozpoznawalna instytucja akredytacyjna w systemie polskiego szkolnictwa wyższego, a de facto niezależne gremium eksperckie, które działa na rzecz doskonalenia jakości kształcenia w uczelniach publicznych i niepublicznych. W obecnym stanie prawnym PKA przede wszystkim dokonuje ocen programowych, których wyniki przedstawia Ministerstwu Edukacji i Nauki oraz wydaje opinie w sprawie pozwolenia na utworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu. Podstawą działania PKA są przepisy art. 241-258 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz statut przyjmowany przez PKA.
– Polskiej Komisji Akredytacyjnej przyświeca idea pluralizmu oraz wymiany opinii i doświadczeń w jak najszerszym gronie zewnętrznych ekspertów. Cieszę się, że w Radzie Konsultacyjnej PKA będzie słyszalny głos publicznych uczelni zawodowych, które działają w mniejszych ośrodkach miejskich, kształcą praktyków, a w swoich lokalnych społecznościach są kuźnią kadr, miejscem realizowania aspiracji naukowych, katalizatorem wielu pozytywnych zmian społecznych i gospodarczych – wyjaśnia Przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych, Rektor ANSŁ dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ.
Rada Konsultacyjna PKA, w której skład został powołany Rektor ANSŁ, pełni funkcje opiniodawczo-doradcze w zakresie strategicznych kierunków rozwoju Polskiej Komisji Akredytacyjnej, jest eksperckim głosem konsultacyjnym PKA. Obecnie funkcję jej przewodniczącego pełni prof. dr hab. Adam Budnikowski – polski ekonomista, były rektor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Porozumienie o współpracy Muzeum z Uczelnią
Porozumienie o współpracy zostało zawarte pomiędzy Akademią Nauk Stosowanych w Łomży a Muzeum Północno-Mazowieckim w Łomży. Przedmiotem porozumienia jest podjęcie kooperacji pomiędzy Muzeum a Uczelnią w kontekście działań kulturotwórczych, społecznych, naukowych, promocji kultury, nauki i dziedzictwa kulturowego Łomży oraz regionu.
Muzeum Północno-Mazowieckie w Łomży założone zostało przez etnografa Adama Chętnika. Jest jedną z najstarszych instytucji kulturalnych w Łomży i jednocześnie, z uwagi na wielkość siedziby, oddział Galerii Sztuki Współczesnej oraz stan zatrudnienia, jedną z największych instytucji kultury prowadzonych przez Miasto Łomża. Od 2011 roku wpisane jest do Państwowego Rejestru Muzeów, prowadzonego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Od początku działania (1948 r.) Muzeum jest blisko mieszkańców regionu. Prezentuje kulturę i sztukę kurpiowską (wystawy stałe poświęcone tej tematyce to „Bursztyn z dorzecza Narwi” oraz „Kurpiowskie osóbki”). Prehistorię ziemi łomżyńskiej, wczesne dzieje grodu nad Narwią i rozwój miasta, od uzyskania praw miejskich w XV wieku po czasy współczesne, prezentuje dwuczęściowa wystawa stała „Łomża - wędrówka przez wieki”, podzielona na część archeologiczną i historyczną.
Muzeum Północno- Mazowieckie posiada jedną z największych w Polsce kolekcji lamp naftowych, pochodzących z terenów ziemi łomżyńskiej, a prezentujących różne style i okresy. „Światło z wdziękiem” to wystawa ponad stu lamp wiszących, stojących i kinkietów.
Placówka regularnie przygotowuje wystawy czasowe, prezentowane na ponad dwustu metrach powierzchni ekspozycyjnej. To wystawy związane z działalnością Muzeum, przygotowywane przez pracowników działów merytorycznych, oraz wystawy współorganizowane z największymi muzeami i instytucjami w kraju i za granicą.
– Współpraca z uczelnią da nam możliwość szerszego odziaływania na mieszkańców regionu, między innymi w kontekście wspólnego organizowania konferencji naukowych z zakresu historii i dziedzictwa kulturowego Łomży oraz północnego Mazowsza – wyjaśnia Paulina Bronowicz-Chojak, dyrektor Muzeum Północno-Mazowieckiego w Łomży. – Zależy nam na tym, aby Muzeum było instytucją kultury rozpoznawalną wśród młodych mieszkańców Łomży, regionu, wyznaczało naszą wspólną przynależność kulturową.
Akademia Nauk Stosowanych w Łomży (wcześniej: Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży) działa od 2004 roku, jest Uczelnią państwową, jednym z największych beneficjentów funduszy unijnych w Łomży, od początku istnienia do chwili obecnej pozyskanych 120 milionów złotych na różnorodne projekty, podnoszące jakość kształcenia i rozwijające potencjał infrastrukturalny i dydaktyczny placówki.
Obecnie Uczelnia realizuje projekty z zewnętrznym finansowaniem – infrastrukturalne, podnoszące jakość kształcenia oraz badawcze – z programów UE, MEiN, NCN na kwotę 18 milionów złotych. ANSŁ jest największa uczelnią ziemi łomżyńskiej i jedyną uczelnią w Łomży z uprawnieniami do nadawania stopni doktora oraz doktora habilitowanego.
W 2022 roku w opiniotwórczym Rankingu „Perspektyw” zajęła drugie miejsce w kategorii publiczne uczelnie zawodowe. ANSŁ kooperuje z licznymi uczelniami zagranicznymi (120 podpisanych umów o współpracy z zagranicznymi partnerami), m.in. w zakresie wymiany studentów oraz pracowników naukowych.
Uczelnia ściśle współpracuje z biznesem (wydziałowe Rady Praktyków), zwłaszcza w kontekście tworzenia programów studiów oraz ścieżek specjalizacyjnych. Pomaga w tym m.in. zawieranie umów z sektorem prywatnym, współpraca z działami HR przedsiębiorstw oraz sukcesywne budowanie bazy ofert pracy dedykowanych studentom i absolwentom uczelni.
ANSŁ organizuje także debaty, szkolenia, konferencje z udziałem przedstawicieli polskich i zagranicznych firm, które są platformą wymiany doświadczeń, opinii i wiedzy.
Poza realizowaniem misji edukacyjnej, prowadzeniem szesnastu kierunków studiów, wspomaganiem studentów i absolwentów na rynku pracy, Uczelnia wspiera instytucje kultury oraz trzeci sektor, w działaniach, których celem jest promocja wspólnego dziedzictwa kulturowego oraz pozytywne oddziaływanie na lokalne środowisko społeczne.
– Ważnym elementem naszej tożsamości akademickiej jest miastotwórczy sens istnienia Uczelni, otwartość na współpracę i kształtowanie kontekstu społecznego miasta. Muzeum jest dysponentem określonej tradycji, poprzez wystawy stałe i czasowe, zbiory archiwaliów. I jeżeli możemy wesprzeć merytoryczne działania tej placówki to bardzo chętnie się w to zaangażujemy, licząc, że skumulowany potencjał Uczelni i Muzeum pozwoli nam stworzyć nowy, wartościowy model oddziaływania kulturotwórczego – wyjaśnia Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ.
Porozumienie o współpracy zostało zawarte na czas nieokreślony, ma formułę otwartą i zakłada, że szczegółowe zakresy współpracy mogę być precyzowane poprzez inne dokumenty.
Konkurs na biznesplan
Zachęcamy studentów naszej uczelni do udziału w Konkursie „Mój pomysł na biznes – Zabiznesuj w Łomży”. Ideą konkursu jest kształcenie kompetencji oraz promocja postaw przedsiębiorczych wśród młodzieży, a jego organizatorem Miasto Łomża.
Konkurs skierowany jest do uczniów szkół ponadpodstawowych w Łomży i Piątnicy oraz studentów uczelni wyższych w Łomży. Jego celem jest aktywizacja i pobudzenie rozwoju łomżyńskiej przedsiębiorczości, kształtowania umiejętności z zakresu zakładania własnej działalności gospodarczej ze szczególnym uwzględnieniem tworzenia biznesplanu, wirtualnej firmy, przedstawienia zalet prowadzenia własnego biznesu, jako sposobu na osiągnięcie sukcesu zawodowego.
Do wygrania są nagrody w postaci voucherów:
- o wartości 5.000 zł za zajęcie I miejsca;
- o wartości 3.000 zł za zajęcie II miejsca;
- o wartości 2.000 zł za zajęcie III miejsca.
W celu przystąpienia do konkursu uczestnik opracowuje i zgłasza pomysł biznesowy poprzez złożenie formularza zgłoszenia wraz z biznesplanem. Zgłoszony przez uczestnika pomysł biznesowy, może mieć koordynatora, który pomoże uczestnikowi w działaniach związanych z opracowaniem pomysłu biznesowego. Uczelnianym koordynatorem działań jest pani dr Edyta Dąbrowska, z którą studenci Akademii Nauk Stosowanych w Łomży mogą się kontaktować za pośrednictwem adresu e-mailowego: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., otrzymując wsparcie merytoryczne.
Termin składania zgłoszeń i biznesplanów rozpoczyna się 1 grudnia 2022 r., a kończy 31 stycznia 2023 r. Wręczenie nagród odbędzie się podczas uroczystej gali wręczenia nagród w pierwszym kwartale 2023 roku.
Konkurs realizowany jest przez Miasto Łomża na potrzeby Zadania pn. Konkurs dla młodych przedsiębiorców „Mój pomysł na biznes” w projekcie „Łomża – Miasto, w którym żyję i pracuję”, w ramach Programu Rozwój Lokalny, finansowanego z Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021.” Serdecznie zachęcamy do udziału wszystkich młodych ludzi, którzy poważnie myślą o rozpoczęciu swojej działalności gospodarczej w Łomży i mają już pomysł na biznes.
Załączniki konkursowe znajdują się na stronie organizatora
Informacja opracowana na podstawie komunikatu UM Łomża
Spotkanie z Prezesem Rady Ministrów
Przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych (KRePUZ) dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, odbył spotkanie z Prezesem Rady Ministrów Mateuszem Morawieckim. W rozmowie z Premierem uczestniczyli także inni przedstawiciele strony społecznej, reprezentujący krajowe środowisko szkolnictwa wyższego. Łącznie blisko dwadzieścia osób.
Tematem spotkania z Prezesem Rady Ministrów, które odbyło się 27. października, była sytuacja krajowych uczelni na tle wydarzeń geopolitycznych oraz gospodarczych ostatnich miesięcy. Przewodniczący KRePUZ, reprezentujący środowisko publicznych uczelni zawodowych, przedstawił Premierowi najbardziej istotne wyzwania i możliwe rozwiązania mające na celu stabilizację w sektorze krajowego szkolnictwa wyższego. – To była merytoryczna dyskusja, podczas której ustaliliśmy z panem Premierem, że wspólnym celem władzy publicznej oraz środowiska akademickiego, jest wypracowanie takich mechanizmów, które umożliwią rozwój szkolnictwa wyższego, a zaimplementowane rozwiązania będą korzystne dla uczelni, w sensie instytucjonalnym, a także dla pracowników sektora akademickiego – wyjaśnia Przewodniczący KRePUZ, Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ. Jedną ze złożonych przez Premiera deklaracji było, że jeśli sytuacja geopolityczna nie ulegnie gwałtownemu zachwianiu wskutek nowych, nieprzewidywalnych zdarzeń na arenie międzynarodowej – to na początku 2023 budżet państwa zostanie przemodelowany w taki sposób, aby znalazły się dodatkowe fundusze na rzecz polskich uczelni.
Spotkanie z Prezesem Rady Ministrów to jedno z wielu spotkań, jakie Przewodniczący KRePUZ, dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, odbył na wysokim szczeblu władzy publicznej, reprezentując w ten sposób środowisko publicznych uczelni zawodowych. Konferencja Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych jest zrzeszeniem rektorów 32 publicznych uczelni zawodowych, stanowi reprezentację tego typu uczelni w krajowym i międzynarodowym środowisku szkolnictwa wyższego. Jest także ciałem doradczym Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, funkcję Przewodniczącego KRePUZ pełni od 2020 roku.
Sytuacja szkolnictwa wyższego
Co do faktu, że sytuacja finansowa krajowych uczelni jest niekorzystna – zgadzają się zarówno decydenci, jak i przedstawiciele strony społecznej. Konsultowane pomiędzy MEiN i stroną społeczną podstawowe filary zmian to: podwyżki wynagrodzeń na uczelniach, które wyrównałyby straty wynikające z inflacji; podwyżka minimalnego wynagrodzenia profesora do trzykrotności pensji minimalnej; utrzymanie ustawowo zapisanego kryterium, które warunkuje, że pensje pozostałych pracowników są pochodną pensji profesora; powiązanie nakładów na naukę z procentem PKB (od 1,7 proc. PKB do docelowo 3 proc. PKB).
Jeszcze w 2018 roku wskaźnik minimalnego wynagrodzenie profesora do płacy minimalnej wynosił 3,08, obecnie to zaledwie – 2,13. Planowana w 2023 roku dwukrotna podwyżka płacy minimalnej jeszcze bardziej „spłaszczy” wynagrodzenia na uczelniach. Dodatkowo z danych Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich wynika, że w 2021 roku 38 proc. krajowych uczelni wygenerowało stratę finansową, podczas gdy w 2022 roku odsetek ten przekroczył już 60 procent.
W lipcu bieżącego roku Rada Ministrów przyjęła dokument Polityka Naukowa Państwa, który postuluje między innymi zwiększenie atrakcyjności sektora nauki, pozyskiwanie nowych talentów, czy umiędzynarodowienie. – Zrealizowanie założeń zawartych w Polityce Naukowej Państwa wymaga osiągnięcia konsensusu, co do tego w jaki sposób optymalnie przeciwdziałać marginalizacji polskich uczelni, poprzez poprawę ich sytuacji finansowej oraz stworzenie optymalnych warunków zawodowych pracownikom uczelni, naukowym oraz administracyjnym – wyjaśnia dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, Przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych.
W spotkaniu z Prezesem Rady Ministrów uczestniczyli Minister Edukacji i Nauki dr hab. Przemysław Czarnek oraz Wiceminister Wojciech Murdzek, a także przedstawiciele strony społecznej: Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych, Rady Doskonałości Naukowej, Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polskiej Akademii Nauk. W dyskusji wzięli udział także studenci i doktoranci.
Fot. Krystian Maj/KPRM
Gala 20-lecia PKA oraz Forum Jakości
W sali audytoryjnej dawnej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego odbyła się jubileuszowa gala z okazji 20-lecia działalności Polskiej Komisji Akredytacyjnej. W uroczystości uczestniczyli decydenci z obszaru szkolnictwa wyższego, rektorzy uczelni, a zwłaszcza reprezentanci instytucji przedstawicielskich środowiska szkolnictwa wyższego – wśród nich Rektor ANSŁ dr hab. Dariusz Surowik, przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych. Wydarzeniem towarzyszącym gali było Forum Jakości – ekspercka, pluralistyczna przestrzeń wymiany wiedzy i doświadczeń. Forum składało się z czterech paneli, a jeden z nich moderował Rektor Akademii Nauk Stosowanych w Łomży.
26 października uczestnicy Jubileuszowej Gali 20-lecia Polskiej Komisji Akredytacyjnej wysłuchali m.in. przemówienia Ministra Nauki i Edukacji, dra hab. Przemysława Czarnka, oraz wykładu pt. „Jakość a etyka” wygłoszonego przez ks. prof. dra hab. Tomasza Barankiewicza z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Wzięli także udział w debacie moderowanej przez prof. dra hab. Stanisława Wrzoska, przewodniczącego Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Temat dyskusji: „Polska Komisja Akredytacyjna w systemie szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie dwudziestolecia działalności (2002-2022)”. Podczas uroczystej gali dr hab. Dariusz Surowik, prof. ANSŁ, wręczył, w imieniu Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych, okolicznościowy grawerton Przewodniczącemu Polskiej Komisji Akredytacyjnej, dziękując z lata owocnej współpracy Komisji z publicznymi uczelniami zawodowymi.
Forum Jakości
27 października odbyło się Forum Jakości. To organizowane przez PKA od 2005 roku cykliczne spotkania, stanowiących szerokie forum dyskusyjne w sprawach związanych z jakością kształcenia. Format ten na przestrzeni kilkunastu lat ewoluował, stając się synonimem profesjonalizmu, merytorycznej debaty oraz współpracy. Tegoroczne spotkanie przebiegało pod przewodnim hasłem „Ewolucja systemu zapewniania jakości kształcenia – wyzwania na przyszłość” i składało się z czterech paneli. Panel dyskusyjny pt. „Zapewnienie i doskonalenie jakości kształcenia w sytuacji utrzymującego się dynamicznego wzrostu liczby nowych kierunków studiów tworzonych i prowadzonych przez uczelnie” moderowali dr hab. Dariusz Surowik, Przewodniczący KrePUZ, oraz dr hab. Stanisław Mocek - Przewodniczący KRAUN.
Uczestnikami Forum Jakości są od lat eksperci PKA oraz osoby ściśle współpracujące z Komisją, czyli przedstawiciele: instytucji, organizacji oraz środowisk eksperckich (takich jak: Ministerstwo Edukacji i Nauki, Rada Główna Nauki iSzkolnictwa Wyższego, środowiskowe komisje akredytacyjne, Konferencje Rektorów, uczelnie, Parlament Studentów RP, Krajowa Reprezentacja Doktorantów i inne), reprezentanci organizacji pracodawców, a także innych, towarzyszących sektorów, które na co dzień funkcjonują w systemie szkolnictwa wyższego oraz pracują na rzecz doskonalenia jakości kształcenia.
Forum Jakości jest przykładem współpracy o charakterze krajowym oraz międzynarodowym. Spotkaniom przyświeca koncepcja wymiany opinii i doświadczeń w jak najszerszym gronie ekspertów. Wydarzenie od strony pragmatycznej jest przestrzenią opiniodawczych konsultacji dla samej Komisji, która w dialogu społecznym wypracowuje rozwiązania doskonalące proces ewaluacji jakości kształcenia w kraju, biorąc pod uwagę uwarunkowania społeczne, gospodarcze, a przede wszystkim uwagi i postulaty samego środowiska akademickiego i wszystkich interesariuszy procesu kształcenia.
Polska Komisja Akredytacyjna
Polska Komisja Akredytacyjna (PKA) została powołana jako Państwowa Komisja Akredytacyjna z dniem 1 stycznia 2002 r. Obecna nazwa obowiązuje od 2011 r. Podstawą działania PKA są przepisy art. 241-258 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz statut przyjmowany przez PKA. PKA już z chwilą utworzenia objęła działalnością wszystkie uczelnie w Polsce. Komisja stanowi niezależne gremium eksperckie działające na rzecz doskonalenia jakości kształcenia w uczelniach publicznych i niepublicznych. W obecnym stanie prawnym PKA przede wszystkim dokonuje ocen programowych, których wyniki przedstawia MEiN oraz wydaje opinie w sprawie pozwolenia na utworzenie studiów na określonym kierunku, poziomie i profilu.