III Otwarte Akademickie Mistrzostwa Łomży w Biegu Ulicznym
120 zawodników pobiegło ulicami Akademicką i Spokojną 5 lub 10 km w mistrzostwach, które miały odbyć się raz, a stały się tradycją.
Biegacze przyjechali do Łomży z całego regionu, z bardziej odległych miast, a nawet z Hiszpanii. Było słonecznie, ale chłodno.
- Watr wiał, było to czuć, pogoda nie ułatwiała zadania – przyznał Patryk Drężek z Gib, który zwyciężył bieg główny na 10 km. – Lubię jednak biegać w Łomży, tu wygrałem swój pierwszy półmaraton, więc fajnie tu wracać. Mistrzostwa są świetnym pomysłem, może też pomogą w popularyzacji biegania wśród studentów.
Otwarte Akademickie Mistrzostwa Łomży w Biegu Ulicznym to inicjatywa, która w 2019 roku uczciła 15-lecie istnienia Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
- Z rocznicy wynikają też dystanse naszego biegu. W związku z tym, że raczej dystansu 15 km się nie praktykuje, postanowiliśmy zrobić dwa, żeby się sumowały, czyli 10 km bieg główny i 5 km bieg towarzyszący – mówi dr Dariusz Perło, prorektor ds. dydaktyki i spraw studenckich PWSIiP, który od początku startuje z żoną w mistrzostwach. - Bieg miał być wówczas biegiem jednorazowym, natomiast spotkał się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem uczestników i organizatorów. Uznaliśmy zatem, że trzeba go organizować co roku. Mam nadzieję, że tak będzie i co roku będziemy się spotykać.
O rocznicy przypomina co roku nagroda specjalna w biegu. Oprócz zwycięskich trzech miejsc na obu dystansach i w poszczególnych kategoriach wiekowych, nagradzany jest zawodnik który przybiega z liczbą odpowiadającą wiekowi PWSIiP. W tym roku nagrodzony został Przemysław Dawidziuk, który jako siedemnasty przybiegł na metę.
Tegoroczna edycja biegu odbyła się nieco później niż zamierzali organizatorzy, we wrześniu. Za rok jednak planuje się mistrzostwa w kwietniu. Chętnych z pewnością nie zabraknie, bo bieganie staje się coraz popularniejszą aktywnością.
- Każdy stawia sobie inne cele – mówi Mariusz Niziński, dyrektor III Otwartych Akademickich Mistrzostw w Biegu Ulicznym. - Przede wszystkim biegamy dla zdrowia, bo nasze serce, nasz organizm potrzebuje wysiłku - czyli biegamy, aby podnosić swoją sprawność i dbać o swoje zdrowie. Biegamy też jednak dla spotkania z innymi, dla rywalizacji, po to, żeby cokolwiek w życiu robić, mieć pasję. My ten bieg organizujemy głównie dla Łomżyniaków, żeby mieli gdzie biegać. Mamy dwa dystanse, możemy wybrać. A w zdrowym ciele zdrowy duch!
Organizatorami biegu są: Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Klub Uczelniany Akademickiego Związku Sportowego PWSIiP w Łomży, Miasto Łomża.
Honorowy patronat nad imprezą objął prezydent Łomży, a wsparcia udzieliło Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Łomży.
Aktualności













Piwo w laboratorium

Proces fermentacji, a także analizę sensoryczną studenci PWSIiP ćwiczą w praktyce. Na zajęciach prowadzą wstępną fazę produkcji piwa.
- Piwo jest napojem znanym od tysięcy lat. Jako pierwsi wytwarzali je Sumerowie używając placków ze skiełkowanego ziarna, które dodawano do wody i poddawano fermentacji w glinianych naczyniach – przybliża historię popularnego napoju Adam Siwek, który doświadczenia wielu lat pracy w browarnictwie przenosi do laboratoriów uczelni.
Obecnie znanych jest ponad 120 stylów piwa. Ze względu na rodzaj fermentacji piwa dzielimy na piwa górnej fermentacji gdzie proces prowadzony jest w wyższych temperaturach a drożdże wytwarzają dużą ilość estrów i alkoholi wyższych które mają wpływ na bogaty bukiet, piwa dolnej fermentacji czyli orzeźwiające lagery oraz fermentacji spontanicznej prowadzonej przez mikroorganizmy bytujące w otoczeniu.
Proces technologiczny produkcji piwa zgłębiają studenci na kierunku technologia żywności i żywienia człowieka podczas zajęć z technologii przemysłu fermentacyjnego. Realizując zajęcia praktyczne w warunkach półtechniki przeprowadzają proces zacierania, chmielenia brzeczki, fermentacji, leżakowania oraz prowadzą rozlew do opakowań jednostkowych. Po wytworzeniu piwa dokonują oceny organoleptycznej w ramach przedmiotu analiza sensoryczna oraz analizują związki lotne z wykorzystaniem zaawansowanych technik instrumentalnych podczas ćwiczeń laboratoryjnych z analizy żywności.
Aktualności






Rusza rekrutacja uzupełniająca

Studia dla humanistów, umysłów ścisłych, zainteresowanych zdrowiem oraz sportowców: od prawa, przez automatykę i dietetykę po wychowanie fizyczne. PWSIiP rozpoczyna rekrutację uzupełniającą.
Prawie 600 osób ubiega się już o przyjęcie na studia w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. 11 sierpnia rozpoczęła się rekrutacja uzupełniająca, która potrwa do 10 września. To szansa dla tych, którzy nie dopełnili wszystkich formalności w pierwszym etapie lub tych, którzy zdają poprawkowe matury.
Studia z perspektywą
PWSIiP w Łomży ma ofertę dla wszystkich młodych ludzi, którzy chcą zdobyć wykształcenie wyższe pożądane na rynku pracy. Uczelnia kształci na 14 kierunkach, a każdy z nich powstał po dokładnej analizie potrzeb pracodawców. W podjęciu decyzji o kształcie oferty edukacyjnej władze uczelni wspierają przedstawiciele największych firm w regionie, którzy zasiadają w Radzie Praktyków i z perspektywy lokalnej gospodarki szacują zapotrzebowanie na konkretne specjalizacje.
Uczelnia prowadzi nabór na kierunki:
- Studia I stopnia: administracja, automatyka i robotyka, dietetyka, informatyka, kosmetologia, filologia angielska, pielęgniarstwo, pedagogika, praca socjalna, technologia żywności i żywienia człowieka, wychowanie fizyczne, zarządzanie.
- Studia II stopnia: administracja, informatyka, pielęgniarstwo, zarządzanie
- Studia jednolite magisterskie: fizjoterapia, prawo
O jakości kształcenia w PWSIiP świadczy fakt, że w tym roku uczelnia zajęła trzecie miejsce w prestiżowym rankingu uczelni wyższych Fundacji „Perspektywy”.
Rekrutacja do września
Łomża to studia w zasięgu ręki. Studenci ponoszą niższe koszty dojazdu czy wynajęcia mieszkania niż w dużych ośrodkach akademickich. Mają do dyspozycji komfortowy nowoczesny kampus, system stypendialny, zakwaterowanie w funkcjonalnym Domu Studenta. Uczestniczą w programie wymiany międzynarodowej Erasmus, a swoje pasje rozwijają w kołach naukowych oraz klubach sportowych. Uczelnia w sposób szczególny troszczy się o słuchaczy z niepełnosprawnościami.
Część kandydatów na studia już otrzymała decyzję o przyjęciu na wymarzony kierunek. W drugiej rekrutacji mają na to szansę ci, którzy nie dopełnili formalności za pierwszym razem, a także ci, którzy zdają poprawki. Kandydaci na studia w PWSIiP muszą zarejestrować się w Systemie Rekrutacji Elektronicznej: rekrutacja.pwsip.edu.pl/Logowanie.php a następnie przygotować wymagane dokumenty, podpisać je i złożyć we właściwym dziekanacie.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie PWSIiP: pwsip.edu.pl/kandydaci/
Do zobaczenia w październiku :)
Biegnij z PWSIiP!

Ruszyły zapisy na III Otwarte Akademickie Mistrzostwa Łomży w Biegu Ulicznym. – Impreza jest dla wszystkich, to dystans dla każdego, można się zatrzymywać, żeby odpocząć – zachęca Mariusz Niziński, dyrektor organizacyjny biegu.
Mistrzostwa odbędą się 5 września, na dwóch dystansach: 5 km (bez atestu) i 10 km (atest PZLA). W biegu na krótszym dystansie mogą brać udział wszyscy, całe rodziny, a osoby niepełnoletnie – za zgodą opiekunów prawnych. W biegu na dystansie 10 km mogą brać udział osoby powyżej 18 roku życia. Trasa będzie prowadziła ulicami Akademicką i Spokojną. W ubiegłych edycjach impreza gromadziła jednorazowo prawie 200 osób.
- 5 km może przebiec każdy, natomiast do 10 km trzeba się troszeczkę przygotować, a na każdym kilometrze można się zatrzymać, żeby odpocząć – przekonuje Mariusz Niziński. – To bieg dla nas wszystkich, żebyśmy uprawiali sport, żeby nam żyło się lepiej, cieszmy się każdym dniem.
Wszyscy uczestnicy otrzymają okolicznościowe koszulki i medale, zwycięzcy – nagrody. Niespodzianka czeka na zawodnika, który przybiegnie na metę jako 17-ty, bo to przecież 17-ta rocznica działalności PWSIiP!
Zapisów na bieg dokonuje się elektronicznie, swój akces zgłosiło już prawie 30 osób, w tym silna reprezentacja z Suwałk. Szczegóły: https://elektronicznezapisy.pl/event/5993/strona.html
Patronat honorowy nad III Otwartymi Akademickimi Mistrzostwami Łomży w Biegu Ulicznym objął Prezydent Miasta Łomża Mariusz Chrzanowski. Organizatorami są: Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, Klub Uczelniany Akademickiego Związku Sportowego PWSIiP w Łomży, Miasto Łomża.
Aktualności






Nauka wspomaga sport

Badanie budowy somatycznej łomżyńskich piłkarzy przeprowadzili wykładowcy i studenci PWSIiP. Ekspercka analiza pomoże w lepszym wykorzystaniu potencjału sportowców.
Bardzo istotnym aspektem sprawności fizycznej i jednocześnie czynnikiem mającym wpływ na powodzenie w walce sportowej jest budowa somatyczna. Zmienność w jej obrębie wpływa na międzyosobnicze zróżnicowanie w obszarze motoryczności człowieka. Prowadzone w tym zakresie badania wskazują, że cechy morfologiczne współdecydują o wynikach sportowych, przy czym ich istotność jest różna w zależności od dyscypliny sportu. Wyniki badań wielu naukowców świadczą o tym, iż sportowcy odnoszący sukcesy posiadają wyróżniającą ich budowę ciała uzależnioną od wymagań konkretnej dyscypliny czy konkurencji.
Sprawność fizyczna i efektywność procesu szkolenia uzależniona jest w znacznym stopniu od budowy somatycznej, która często jest istotnym kryterium selekcji zawodników w sporcie wyczynowym.
W ramach współpracy Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży oraz Łomżyńskiego Klubu Sportowego 1926 przeprowadzono badania dotyczące analizy poszczególnych parametrów składu ciała, min. masy mięśni szkieletowych, całkowitej objętości wody w organizmie, beztłuszczowej masy ciała, zawartości tkanki tłuszczowej oraz podstawowej przemiany materii. Uzyskane wyniki będą stanowiły informację dla trenerów i zawodników dotycząca efektywności prowadzonego procesu treningowego oraz z pewnością zostaną wykorzystane w periodyzacji treningu. Ponadto dzięki określeniu symetrii ciała przeprowadzone badania mają również charakter prewencyjny w aspekcie urazowości. W przeprowadzenie badań i analizę wyników czynnie zaangażowali się również Studenci będący członkami Studenckich Kół Naukowych Wydziału Nauk o Zdrowiu. Dziękujemy !!!
Aktualności










Studiuj prawo w Łomży

Prawo to prestiż, dobre perspektywy i duże możliwości. Prawo na PWSIiP w Łomży to komfort studiów, praktyczne przygotowanie i wysoki poziom w jednym.
Trzecia w kraju
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży to młoda, dynamicznie rozwijająca się uczelnia. W tym roku zajęła trzecie miejsce w kraju w kategorii wyższych uczelni zawodowych w prestiżowym Rankingu Szkół Wyższych Fundacji Perspektywy. Misją PWSIiP jest kształcenie praktyków na potrzeby gospodarki regionu. Dlatego na prawie, tak jak na innych kierunkach, stworzono optymalne warunki nie tylko do zdobywania wiedzy teoretycznej, ale i ugruntowania jej w praktyce.
- Wykładowcami są zarówno najlepsi profesorowie, jak i świetni praktycy - adwokaci, sędziowie, radcowie prawni z Łomży, Białegostoku, z dużym doświadczeniem i stale czynni w zawodzie – wylicza dr Cezary Waldziński z Katedry Nauk Prawnych w PWSIiP. – Kładziemy nacisk na praktyczne poznawanie zawodu, dlatego wiele czasu poświęcamy na naukę pisania projektów pism procesowych, decyzji, omawiamy wzory dokumentów zawarte w programie Lex, który jest dostępny dla wszystkich studentów.
Przyszli prawnicy mają w PWSIiP zapewnioną doskonałą praktykę w warunkach akademickich – salę symulacji rozpraw oraz salę mediacji. Tam sprawdzają czy odnajdą się w zawodzie. Podczas ćwiczeń studenci przyjmują role sędziego, adwokata, prokuratora, poznają procedury sądowe, uczą się argumentowania i logiki procesowej, a także nabywają umiejętność szybkiej reakcji w warunkach stresu. Kolejnym etapem zdobywania doświadczenia są półroczne praktyki – w sądach, prokuraturach, kancelariach prawnych. Uczelnia pomaga studentom znaleźć praktykę tak, aby każdy odbywał ją zgodnie z wybraną ścieżką rozwoju: cywilno – gospodarczą, karnistyczną, mediacyjno – administracyjną.
Po pierwsze: student
Największymi atutami prawa na PWSIiP w Łomży według studentów jest dostępność kadry naukowej i elastyczne indywidualne podejście. Tu nie ma masowości jak w dużych ośrodkach akademickich, więc słuchacze mają częsty kontakt z wykładowcami, korzystają z konsultacji, są wspierani w trudniejszych momentach. Mała grupa to też lepsze utrwalenie wiedzy.
- Dotąd ćwiczyliśmy pisma procesowe, aż nauczyliśmy się je przygotowywać. Podczas mojej praktyki w kancelarii adwokackiej wszyscy byli zdumieni, że student tyle umie w praktyce – mówi Sebastian Grabowski z IV roku prawa na PWSIiP. Wybrał Łomżę, choć dostał się na Uniwersytet Wrocławski. – Znajomi na innych uczelniach mają na prawie po kilkaset osób na roku. Ludzie nawet się nie znają, co mówić o relacji student – wykładowca!
- Prawo w Łomży to prestiżowy wybór – dodaje Klaudia Kuligowska, jego koleżanka z roku. – Profesjonalna kadra dydaktyczna, nacisk na ćwiczenia praktyczne – to wszystko zagwarantuje w niedalekiej przyszłości dobrze płatną pracę.
Nie wszyscy wybiorą aplikację radcowską, adwokacką czy notarialną. Jednak prawo daje wiele możliwości – prowadzenie własnej firmy, zatrudnienie w administracji samorządowej i rządowej, instytucjach bezpieczeństwa i porządku publicznego czy też w organizacjach pozarządowych.
Dodatkowym atutem PWSIiP jest też wysoki poziom lektoratów. Studenci opanowują język obcy ze specjalistycznym słownictwem, na poziomie, który daje możliwość wykonywania zawodu.
To jak - widzimy się w październiku?
https://www.pwsip.edu.pl/wnsh/kandydat/oferta-kierunkow-i-specjalnosci/prawo
Obrony 2021

443 absolwentów opuszcza mury łomżyńskiej uczelni z dyplomem licencjata, inżyniera lub magistra. Obrony w tym roku udało się zorganizować tradycyjnie, a nie on line.
Nerwy i stres towarzyszyły studentom PWSIiP do końca. Wszyscy podkreślali, że tu nieoceniona była pomoc wykładowców. Konsultowali prace, dawali wskazówki, odpowiadali na maile nawet w środku nocy. Wszystko po to, żeby wesprzeć młodych ludzi, z których część naukę połączyła z pracą.
- Przez problemy zdrowotne nie zdążyłam w pierwszym terminie odesłać pracy licencjackiej – opowiada Dominika Dębińska. – Do tego doszło mnóstwo spraw prywatnych, myślałam, że już się w ogóle nie obronię. Załamałam się, ale pani promotor mnie zdopingowała do pracy i udało się. Teraz, z dyplomem z pedagogiki , mogę zaczynać pracę jako dogoterapeuta. Mam już zapewnione zatrudnienie w przedszkolu, będę pracowała z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera.
Przez kilka tygodni na uczelni wyczuwało się niemałe napięcie. Obrona to stres nawet dla najlepszych – również osób, które prace napisały z wyróżnieniem. Tych najwięcej było na administracji – na obu stopniach aż 17. Świetnie wypadli zwłaszcza ci, dla których studia były dopełnieniem ich pracy zawodowej. Na PWSIiP powstały bardzo ciekawe i przydatne prace na temat procedur administracyjnych w Urzędzie Miejskim w Łomży, wsparcia przedsiębiorców w Urzędzie Pracy w Piszu czy też sposobu wykorzystywania środków unijnych w kontekście rozwiązywania potrzeb mieszkańców regionu.
- To ważne, że nasi studenci sięgają po tematy prac związane z zagadnieniami praktycznymi, że mogą swoje wnioski, materiały wykorzystać potem w pracy zawodowej – podkreśla prof. Dariusz Surowik, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. – Dla naszej uczelni szczególnie ważne jest, aby proponowana przez nas oferta studiów trafiała w zapotrzebowanie pracodawców i dobrze przygotowywała kadry.
Nieco ponad 100 osób zostawiło obronę na termin wrześniowy. Reszta – ma upragnione wakacje.
- Czas odpocząć, bo i napisanie pracy, i obrona to był wysiłek – mówią Gabriela Góralczyk i Paula Dąbek, tuż po obronie licencjatu z filologii angielskiej. Obie swoją przyszłość widzą w wydawnictwach i biurach tłumaczeniowych, zgodnie z praktyką, którą już zdobyły podczas studiów. – Najpierw wyjazd ze znajomymi, a potem – na pewno magisterka!
Na ich miejsce przychodzą nowi. PWSIiP prowadzi rekrutację na 14 kierunków studiów: automatyka i robotyka, dietetyka, kosmetologia, filologia angielska, pedagogika, praca socjalna, technologia żywności i żywienia człowieka, wychowanie fizyczne (studia I stopnia), administracja, informatyka, pielęgniarstwo, zarządzanie (studia I i II stopnia) oraz jednolite magisterskie – fizjoterapia i prawo.
Uczelnia czeka też na zgodę Polskiej Komisji Akredytacyjnej, która pozwoli uruchomić machatronikę oraz bezpieczeństwo i certyfikację żywności. Pod względem formalnym wnioski na utworzenie obu kierunków zostały już zaakceptowane.
Szczegóły dotyczące rekrutacji: https://www.pwsip.edu.pl/kandydaci/
Nowe możliwości przed „wuefistami”

Gimnastyka korekcyjna z ćwiczeniami relaksowo-koncentrującymi to nowa specjalność w Zakładzie Wychowania Fizycznego PWSIiP w Łomży. To odpowiedź na zapotrzebowanie społeczne – brak ruchu i stres coraz częściej prowadzą do poważnych chorób.
- Po wielu miesiącach pandemii, ograniczeń w dostępie do różnych form aktywności fizycznej, dostrzegamy drastyczne obniżenie poziomu sprawności młodzieży szkolnej – mówi dr Tomasz Waldziński, kierownik Zakładu Wychowania Fizycznego w PWSIiP. - Po licznych rozmowach i konsultacjach z dyrektorami szkół okazało się, że pilnie potrzebują nauczycieli wychowania fizycznego z przygotowaniem z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Takie elementy powinny pojawiać się nie tylko w zajęciach uwzględniających konieczną korektę wad postawy, ale również w tradycyjnej lekcji wychowania fizycznego jako fragment rozgrzewki, części głównej, bądź końcowego rozluźnienia czy uspokojenia ćwiczących na WF.
Szkoły starają się zapewnić gimnastykę korekcyjną przede wszystkim w klasach I-III, ponieważ już najmłodsi uczniowie odczuwają skutki zbyt długiego siedzenia przed komputerem czy telewizorem. W tym wieku ćwiczenia mogą skutecznie skorygować wady, a ponadto wśród dzieci dużo łatwiej jest wyrobić dobre nawyki dbania o właściwą postawę i aktywny styl życia. Uczniów ze wskazaniami do gimnastyki korekcyjnej stale przybywa.
Pasja do nauki

Prawie 100 osób – uczniów szkół podstawowych i średnich oraz ich rodziców – wzięło udział w projekcie „Moja pasja – moja przyszłość”. Przez cały czerwiec uczestnicy intensywnie pracowali z nauczycielami akademickimi, aby pogłębić swoją wiedzę.
W ramach projektu powstało sześć uniwersytetów, w tym jeden dla rodziców. Zajęcia były prowadzone przez naukowców z PWSIiP, w sposób właściwy dla kultury akademickiej i jej ducha. Studenci spotykali się w salach wykładowych uczelni, mieli indeksy, a na zakończenie pisali test wiedzy.
Główny cel projektu - stworzenie warunków do rozwijania ich pasji w zakresie nauki i wiedzy – został osiągnięty. Młodzi ludzie i ich rodzice licznie uczestniczyli w zajęciach. Z pewnością na frekwencję miała wpływ różnorodność zajęć. Uniwersytety miały swoje profile – nauki o zdrowiu, techniczno-technologiczny oraz społeczno-prawny. W ramach zajęć odbywały się wykłady, gry, doświadczenia, prezentacje. Rodzice mieli dodatkowo moduł zajęć ruchowych.
Przed nami już tylko uroczyste zakończenie projektu – wręczenie nagród, powołanie młodzieżowego senatu uczelni oraz konferencja naukowa. To jesienią. Na razie – i studenci i wykładowcy mają wakacje!
- Nasi nowi studenci na własnej skórze doświadczyli tego czym jest studiowanie i kultura akademicka – mówi dr Urszula Widelska, kierownik projektu. - Cieszymy się, że PWSIiP mogła sprostać tak wielu oczekiwaniom młodych osób. Pokazaliśmy, że do wiedzy należy mieć szacunek i respekt, ale także dowiedliśmy, że wiedza to przygoda. Mamy nadzieję, że nasza wspólna praca zaowocuje jeszcze większym rozwojem pasji i zainteresowań oraz będzie wsparciem decyzyjnym w przypadku wyboru profilu szkoły średniej lub kierunku studiów przez uczestników projektu w przyszłości. Chcemy podkreślić, iż drzwi PWSIiP są dla Was zawsze otwarte.
„Moja pasja – moja przyszłość” to projekt realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Ekolingwistyka – nowy model poznawania świata

Dwudniowa konferencja ekolingwistyczna za nami. Naukowcy z akademickich uczelni wyższych z Niemiec, Ukrainy, Rumunii, Macedonii, Danii, Norwegii oraz Polski spotkali się on line dzięki PWSIiP.
International Ecolinguistic Conference 2021. Beyond the Critical Discourse and the Crisis Discourse towards the Expanded Science of Life Processes („Wyjście poza dyskurs krytyczny oraz dyskurs kryzysu w kierunku poszerzenia paradygmatów naukowych badających życie jako proces”) zorganizował Zakład Filologii Angielskiej, funkcjonujący na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych. Językiem obrad był język angielski. Dyskusje naukowców koncentrowały się zarówno na teoretycznych zagadnieniach nowych modeli w naukach, filozoficznych podstawach badań w zachodnich dyscyplinach naukowych; jak również na aktualnych tematach, takich jak pandemia Covid-19. Kwestia rozwoju i znaczenia ekolingwistyki w różnych krajach europejskich także została omówiona. To wciąż mało znany, ponieważ stosunkowo młody, dział nauk o języku, zajmujący się interakcją między językiem a szeroko pojętym środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym i traktujący język jako proces życiowy, nie jedynie (neuro)kognitywny.
- Ekolingwistyka to nietuzinkowy dział nauki o języku – mówią studentki II roku filologii angielskiej: Anita Grabowska, Julia Mastalerz i Klaudia Żebrowska. - Mimo, że omawia ona zagadnienia związane z każdym aspektem życia codziennego, nadal pozostaje w Polsce mało znanym polem badań.
Aby przybliżyć zagadnienia ekolingwistyki studentki przeprowadziły wywiady z badaczami, uczestnikami konferencji, m.in. Eleną Morozovą, Haraldem Walachem i Martą Bogusławską-Tafelską.
International Ecolinguistic Conference w zamyśle organizatorów ma być konferencją cykliczną, regularnie organizowaną w Państwowej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Konferencja odbyła się pod patronatem Prezydenta Miasta Łomża oraz we współorganizacji z Urzędem Miejskim w Łomży.
Jak w prawdziwym sądzie

Zwolnienie pracownika z długim stażem i w trudnej sytuacji życiowej. Szykuje się proces! W rolach sędziego, pełnomocników, świadków – studenci prawa IV roku.
Symulacje rozpraw sądowych są jednym z elementów kształcenia na kierunku prawo. Odbywają się w różnych warunkach – w sądzie lub sali symulacji rozpraw na PWSIiP, która odwzorowuje przestrzeń sali sądowej. Symulacje rozpraw dają studentom możliwość poznania procedury sądowej, sprawdzenia się w roli uczestników rozprawy, a także wystąpień publicznych w dynamicznej sytuacji i warunkach stresu. To dobra szkoła przed wyborem aplikacji.
Tym razem studenci IV roku prawa przeprowadzili symulację rozprawy on line, a wcześniej – również zdalnie - przygotowywali ją zespołowo. Nad prawidłowością przebiegu rozprawy czuwała dr Marta Skrodzka z Katedry Nauk Prawnych PWSIiP.
Tematem rozprawy było zwolnienie pracownika z wieloletnim stażem, podejrzanego o spożywanie alkoholu w pracy. Studenci zaangażowali się w role przedstawicieli stron, powoda, świadków i sędziego. Zbadali dokładnie okoliczności zdarzenia, opinie o pracowniku, jego sytuację życiową, wysłuchali argumentów stron. Szczegóły w nagraniu.
Odszedł śp. Piotr Sadłowski

Z wielkim żalem i smutkiem żegnamy śp. Piotra Sadłowskiego, studenta II roku wychowania fizycznego Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Śp. Piotr miał zaledwie 21 lat. Był koleżeński i uczynny. Udzielał się w życiu akademickim, pełniąc funkcję starosty roku. Pasjonowała go lekkoatletyka, był bardzo dobrym sportowcem. Takim właśnie - pełnym życia i radości - zapamiętamy Go na zawsze.
Ostatnie pożegnanie śp. Piotra Sadłowskiego odbędzie się w Ostrołęce, w Domu Pogrzebowym ARKA, przy ul. Sienkiewicza 41 w czwartek, 24 czerwca o godz. 12.00. Msza święta żałobna odprawiona zostanie o godz. 13.30 w kościele pw. Najśw. Serca Jezusowego w Rzekuniu, po czym nastąpi odprowadzenie Zmarłego na miejsce wiecznego spoczynku na miejscowy cmentarz parafialny.
Pogrążonym w żałobie Rodzinie i Bliskim składamy najszczersze kondolencje, łącząc się w bólu.
Piotrze, pozostaniesz w naszych sercach.
Wspólnota akademicka Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
PWSIiP trzecia w kraju

Wysoka pozycja Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży w prestiżowym rankingu pisma „Perspektywy”. Uczelnia zajęła trzecie miejsce w kraju wśród publicznych uczelni zawodowych.
- Bardzo mnie cieszy ten sukces – mówi prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP. – Świadczy on o tym, że jesteśmy jednostką rozpoznawalną zarówno w regionie, jak i kraju, a wśród uczelni zawodowych mamy już ugruntowaną pozycję. Gratuluję wszystkim pracownikom i studentom. Jestem dumny z naszej wspólnoty akademickiej.
Ranking Szkół Wyższych organizowany jest przez „Perspektywy” po raz 22. Uwzględnia 27 wskaźników, które składają się na sześć grup. PWSIiP najlepiej wypadła w kategoriach siła naukowa, absolwenci na rynku pracy i potencjał dydaktyczny. W sumie zdobyła 82,2 pkt. Najwięcej – 100 pkt - wśród ocenianych uczelni zdobyła za efektywność pozyskiwania środków zewnętrznych. Dzięki nim PWSIiP realizuje projekty, które wspierają proces dydaktyczny poprzez zakup nowego sprzętu, wyposażania pracowni, jak też podnoszenie kwalifikacji pracowników i studentów w zakresie znajomości języków obcych czy pozyskiwania certyfikatów zawodowych.
W rankingu publicznych uczelni zawodowych najważniejszym aspektem jest pozycja absolwentów na rynku pracy, mierzona przez ogólnopolskie badanie Ekonomiczne Losy Absolwentów przeprowadzane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Tu łomżyńska uczelnia otrzymała 67,76 pkt, co jest czwartym wynikiem w kraju. To ważne osiągnięcie, ponieważ pokazuje skuteczność dostosowania oferty kształcenia do zapotrzebowania regionalnej gospodarki.
- Zawsze bierzemy pod uwagę potrzeby pracodawców – podkreśla rektor Surowik. - Proponowane kierunki studiów podyplomowych, np. transport drogowy, rachunkowośc i finanse, cieszą się dużym powodzeniem wśród studentów, co dowodzi, że tacy specjaliści są poszukiwani. Z tą właśnie intencją tworzymy w tym roku nowe kierunki: mechatronikę oraz bezpieczeństwo i certyfikację żywności. Mamy nadzieję, że one również wpiszą się w zapotrzebowania regionu na wysokowykwalifikowanych pracowników.
PWSIiP w ubiegłym roku uplasowała się na siódmym miejscu w rankingu. Tegoroczna pozycja świadczy o stałym wzroście jakości kształcenia.
- Uważamy, że jakość kształcenia i badań podlega ocenie i właśnie dlatego od lat publikujemy rankingi pomocne zarówno dla konkurujących ze sobą szkół wyższych, jak i dla kandydatów w wyborze najodpowiedniejszych studiów – mówi Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.
Ranking „Perspektyw” to jeden z najbardziej rozbudowanych i najbardziej transparentnych rankingów edukacyjnych na świecie. Jest też jednym z czterech, które posiadają międzynarodowy certyfikat jakości "IREG Approved". Jego metodologię opracowuje Kapituła pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera, b. prezesa Polskiej Akademii Nauk.
Warsztaty interdyscyplinarne

Wypadek samochodowy, omdlenia, złamania, krwotoki – studenci pielęgniarstwa PWSIiP w Łomży ćwiczyli jak nieść pomoc w nagłym zagrożeniu zdrowia i życia. Podczas warsztatów musieli reagować tak jak w życiu: szybko i skutecznie.
Na miejscu było bardzo realistycznie. Studenci wcielili się w rolę poszkodowanych i gapiów, a także udzielających pierwszej pomocy. Na sygnale przyjechała specjalistyczna karetka Pogotowia Ratunkowego z fachową kadrą. Liczył się czas i precyzja działań.
- Warsztaty interdyscyplinarne tego typu, z udziałem służb ratunkowych, organizujemy po raz drugi – mówi dr Ewa Fiega, kierownik Zakładu Pielęgniarstwa PWSIiP w Łomży. – Chodzi nam o to, aby studenci dotknęli praktyki, sprawdzili się w trudnej sytuacji oraz nauczyli się współpracy zespołowej.
Podstawowym zadaniem uczestników warsztatów było udzielanie pierwszej pomocy ofiarom zdarzeń ulicznych i wypadków, jednak szybko okazało się, że ćwiczenia niosą dodatkowe doświadczenia. Studenci musieli pracować zespołowo, kontaktować się i współpracować z ekipą karetki, reagować na działania innych. Dodatkowo ich koledzy, którzy na kilka godzin stali się poszkodowanymi, sygnalizowali swoje odczucia jako pacjentów – unieruchomionych, niesionych na noszach, czekających zbyt długo, niecierpliwych i obolałych. Tak jak w życiu, okazało się, że procedury medyczne to tylko część zadania. Dopełnia je interakcja z innymi ludźmi, a także umiejętność działania w stresie i pod presją czasu.
Warsztaty interdyscyplinarne z udziałem służb ratunkowych są częścią projektu "Centrum Symulacji Medycznej przy PWSIiP w Łomży". To wyjątkowo ważny element kształcenia studentów pielęgniarstwa. Centrum, którym Wydział Nauk o Zdrowiu dysponuje od ponad dwóch lat, wyposażone jest tak jak nowoczesne sale szpitalne i daje możliwość przećwiczenia na inteligentnych symulatorach wszystkich procedur i zabiegów, wykonywanych w zawodzie. Warsztaty są doskonałym uzupełnieniem praktyki w sytuacjach nagłych: wypadku czy zdarzenia ulicznego. Studenci ćwiczą procedury medyczne w wyjątkowych, trudnych warunkach. Sprawdzają siebie i uczą się radzenia sobie poza schematami, w nieprzewidzianych sytuacjach.
- Tej wiedzy nie ma w książkach. Zatem im więcej ćwiczeń, tym łatwiej w pracy – przekonują ratownicy.
Warsztaty były przeprowadzone w ramach projektu „Centrum Symulacji Medycznej przy PWSIiP w Łomży” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa V. Wsparcie dla obszaru zdrowia, Działanie 5.3 – Wysoka jakość kształcenia na kierunkach medycznych.
Aktualności























Nowe kierunki studiów w Łomży

PWSIiP uruchamia Mechatronikę oraz Bezpieczeństwo i certyfikację żywności. To studia, których absolwenci bez trudu znajdują zatrudnienie.
Decyzję o poszerzeniu oferty kształcenia władze uczelni podjęły w oparciu o rozpoznanie rynku pracy i oczekiwań studentów, a także opinię Rady Praktyków, w skład której wchodzą przedstawiciele największych firm w regionie.
- Kształcimy praktyków, więc najważniejsze jest dla nas powiązanie oferty uczelni z potrzebami pracodawców, rozwojem gospodarki lokalnej i globalnej – mówi prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP w Łomży. - Oba kierunki dają bardzo dobry start w życie zawodowe, ponieważ są związane z rozwojem technologii oraz stale rosnącymi wymogami w jakości produkcji spożywczej. To przyszłość.
Mechatronika przygotowuje do pracy w każdej branży przemysłowej lub usługowej, która korzysta z zaawansowanych technologii, zautomatyzowanych linii produkcyjnych czy też bogatej elektroniki.
- Dyplom wyższej uczelni to już standard – przekonują wykładowcy z Wydziału Informatyki i Nauk o Żywności, który będzie kształcił na nowych kierunkach. - Warto zadbać o swoją konkurencyjność, a atutem jest z pewnością tytuł inżyniera. Dlaczego? Studia inżynierskie ukierunkowane są na aspekty praktyczne i wiedzę, która znajduje swoje przełożenie na umiejętności. Mówiąc w skrócie: inżynier nie tylko wie co trzeba zrobić, ale też potrafi to wykonać.
Kolejnym kierunkiem, który daje wyjątkową pozycję na rynku pracy jest bezpieczeństwo i certyfikacja żywności. Rynek północno-wschodniej Polski jest w dużej mierze oparty na produkcji rolno-spożywczej. Ciągle podnoszone wymagania wobec norm jakościowych i certyfikacji w tym obszarze powoduje stale rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w branży.
Uczelnia rozpoczęła procedurę uzyskania zgody na utworzenie obu kierunków, czeka na opinię Państwowej Komisji Akredytacyjnej oraz zgodę ministra Edukacji i Nauki. Nabór rozpocznie się po uzyskaniu wymaganych akceptacji. Więcej informacji można uzyskać na Wydziale Informatyki i Nauk o Żywności”.
https://pwsip.edu.pl/winz/wydzial/kontakt
Studia on line – kryzys czy szansa?

Jak uczelnie zapewniły jakość kształcenia w trakcie pandemii COVID-19 – to temat Seminarium Polskiej Komisji Akredytacyjnej Forum Jakości 2021. Wzięło w nim udział on line 1300 użytkowników.
- To było duże wydarzenie – ocenia prof. Dariusz Surowik, przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. - Chcę podziękować Polskiej Komisji Akredytacyjnej za możliwość konfrontacji doświadczeń poszczególnych uczelni, jak też wieloaspektowe ujęcia tematu.
Praktyki w pandemii
Seminarium składało się z trzech modułów:
- Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe. Jakie słabości szkolnictwa wyższego obnażyła pandemia i jakie szanse ujawniła?
- Adaptacja uczelni do nowych warunków. W jaki sposób uczelnie odpowiadają na wyzwania oraz wykorzystują nowe możliwości w trakcie pandemii Covid-19?
- Poza pandemią - długookresowe skutki pandemii dla szkolnictwa wyższego w Polsce oraz jakości kształcenia. Proponowane rozwiązania. Jak zmieni się szkolnictwo wyższe i działalność na rzecz zapewniania i doskonalenia jego jakości w wyniku pandemii?
Prof. Surowik moderował część związaną z kształceniem praktycznym, które w PWSIiP w Łomży odbywało się w sposób ciągły w rzeczywistości, w halach i laboratoriach, choć z zachowaniem reżimu sanitarnego.
- Uczelnie zawodowe musiały sprostać dużo większym wyzwaniom niż te, które kształcą na profilu ogólnoakademickim – tłumaczy prof. Surowik. - Nie da się wszystkiego przenieść do świata wirtualnego, bo kształcimy praktycznie. Nie wyobrażam sobie, że pielęgniarka czy fizjoterapeuta posiądzie umiejętności na podstawie filmu instruktażowego. Podobnie z inżynierami - pewne kompetencje wymagają kontaktu ze sprzętem.
Prelegenci i uczestnicy dyskusji rozmawiali też o pozytywnym aspekcie kształcenia zdalnego, czyli nabywaniu przez studentów nowych kompetencji cyfrowych, a co za tym idzie – możliwości wykorzystania ich przez pracodawców czy też w dalszym procesie kształcenia. Czy nawyki okresu pandemii sprawią, że kształcenie w murach uczelni stanie się w wielu dyscyplinach naukowych przeżytkiem? Czy możliwe są praktyki zawodowe on line i jak zmieniają się oczekiwania studentów w zakresie zdobywania umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych? Te pytania są punktem wyjścia w kształtowaniu szkolnictwa wyższego w najbliższej przyszłości.
Priorytet: jakość kształcenia
Ideą Forum jakości była refleksja nad wpływem pandemii COVID 19 na stan i kondycję polskiego szkolnictwa wyższego. Gwałtowne przejście od modelu tradycyjnego zarządzania uczelniami do modeli umożliwiających sprostanie wyzwaniom spowodowanym przez pandemię i zapewniających szybką adaptację do realizacji procesu kształcenia w warunkach niepewności wymagają dziś podsumowań. Zmiany są głębokie, wieloaspektowe i należy je rozpatrywać także w kontekście długofalowych następstw. Największa troska przedstawicieli szkolnictwa wyższego w tej sytuacji to zapewnienie jakości kształcenia w nowych warunkach. Kolejne roczniki studentów wchodzą na rynek pracy z zupełnie nowymi doświadczeniami niż ich poprzednicy. Zdaniem uczestników seminarium uczelnie poradziły sobie z wyzwaniem.
- W opinii prelegentów absolwenci cyfrowi nie są gorzej przygotowani niż studenci pobierający naukę w sposób tradycyjny – ocenia prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP w Łomży. - Jest oczywiście różnica, ale to nie jest gorsze przygotowanie, jest inne, wzbogacone o nowe kompetencje, które przydadzą się w życiu zawodowym. Kiedy pandemia minie, część pracodawców pozostanie przy pracy zdalnej, bo w niektórych branżach jest to korzystne rozwiązanie. Najważniejszym przesłaniem seminarium jest jednak to, że kontaktu rzeczywistego potrzebują i studenci, i wykładowcy. Relacja mistrz - uczeń jest nie do zastąpienia przez kontakty zdalne.
W Forum Jakości wzięli udział przedstawiciele:
- Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP),
- Konferencji Rektorów Uczelni Pedagogicznych (KRUPed),
- Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych (KRPUT),
- Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych (KRePUZ),
- Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM),
- Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych (KRUA),
- Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich (KRZaSP),
- Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej (PSRP),
- Ministerstwa Edukacji i Nauki (MEiN),
- Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (RGNiSW),
- Krajowej Izby Gospodarczej (KIG),
- Krajowej Reprezentacji Doktorantów (KRD).
Rektor PWSIiP w gronie doradców wicepremiera

30 przedstawicieli świata nauki tworzy Radę do spraw Planu dla Pracy i Rozwoju powołaną przez wicepremiera, ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina. Wśród nich - prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP w Łomży.
- Praca w tak znamienitym gronie, dla dobra kraju, to dla mnie zaszczyt – mówi prof. Surowik. – Cieszę się z różnorodności składu Rady, z tego, że reprezentowane są różne ośrodki naukowe, są przedstawiciele gospodarki. To gwarancja uwzględnienia wielu zagadnień, aspektów, także w kontekście praktycznym, co dla mnie ma szczególne znaczenie.
Wicepremier Jarosław Gowin w poniedziałek wręczył nominacje członkom Rady, której zadaniem będzie identyfikowanie i analizowanie zagadnień związanych z realizacją Planu dla Pracy i Rozwoju oraz opracowywanie i opiniowanie propozycji rozwiązań merytorycznych, prawnych i organizacyjnych wpisujących się w Plan. Opracowany przez MRPiT Plan dla Pracy i Rozwoju to jeden z kluczowych projektów w obecnych działaniach resortu.
- Polska może być dynamicznie, sprawnie rozwijającym się państwem, przyjaznym swoim obywatelom tylko wtedy, jeżeli jego polityka będzie oparta na wiedzy, a między światem nauki i gospodarki będzie ścisła współpraca – mówił wicepremier Jarosław Gowin podczas uroczystości wręczenia nominacji członkom Rady.
Zwracając się do grona naukowców minister MRPiT prosił ich zarówno o radę, analizę jak i też krytyczną myśl. Wspomniał przy tej okazji o przygotowanej przez resort nowej Polityce Przemysłowej Polski, polityce wykorzystania funduszy unijnych oraz nowych rozwiązaniach dla rynku pracy.
(opr. na podst. www.gov.pl)
Zmiany dla rozwoju

O przyszłości szkolnictwa zawodowego rozmawiał Wojciech Murdzek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, z władzami Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. – Cieszę się, że znajduję tu ludzi otwartych na rozwój – podsumował minister wizytę na uczelni.
W przygotowaniu są zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Rektor PWSIiP, prof. Dariusz Surowik, uczestniczy w konsultacjach jako przedstawiciel uczelni, ale też przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych.
- Widzę w Ministerstwie Nauki pozytywną atmosferę dla szkolnictwa zawodowego – ocenia prof. Surowik. – Zmiany będą służyć zwiększeniu prestiżu i rozwojowi uczelni.
Minister Murdzek w Łomży poznał także opinie lokalnego środowiska akademickiego na temat konsultowanych propozycji, czyli m.in. zmiany nazwy uczelni zawodowych na akademie praktyczne, a także umożliwienia kształcenia na kierunkach nauczycielskich. W spotkaniu z ministrem wzięli udział przedstawiciele wszystkich wydziałów oraz administracji PWSIiP. Rozmawiano także o ważnym czynniku działalności uczelni, jakim jest łączenie osiągnięć nauki z potrzebami gospodarczymi.
Wizyta w Łomży była okazją do lepszego poznania PWSIiP. Minister Murdzek zobaczył nowoczesną infrastrukturą uczelni, laboratoria, halę technologiczną, poznał jej ofertą kształcenia. Nie ukrywał zadowolenia, że wizyta mogła odbyć się w rzeczywistości, a nie on line, bo tylko osobiste rozmowy z naukowcami dały mu pogłębiony obraz łomżyńskiej uczelni.
- Spotkałem tu ludzi otwartych na rozwój, na zmianę, widzę wspólne patrzenie w przyszłość, które też wpisuje się w strategiczne patrzenie na szkoły zawodowe. One mają swoje ważne miejsce i w systemie szkolnictwa wyższego, i w regionie – podsumował wizytę minister. - Cieszę się, że tutaj grupa ludzi współpracujących ze sobą, troszczących się o przyszłość uczelni, robi to perfekcyjnie. Mają mnóstwo powodów do dumy, a jak się władze uczelni cieszą z osiągnięć, to minister może tylko gratulować i wspierać kolejne działania i taka deklaracja z mojej strony pada. Sądzę, że jak przejdzie ustawa o akademiach praktycznych i tutejsza szkoła będzie miała taki tytuł, to będzie dodatkowy impuls do kolejnych planów i przedsięwzięć, czego życzę i społeczności akademickiej, ale też mieszkańcom regionu, którzy na pewno są dumni, że mają tak szczególną uczelnię na swoim terenie.
Aktualności






Uczniowie z indeksami

Projekt „Moja pasja – moja przyszłość” w PWSIiP ruszył w najlepsze! Rozpoczął się cyklem zajęć dla uczniów szkól średnich zainteresowanych naukami techniczno-technologicznymi oraz społeczno – prawnymi. Za nami 12 wykładów.
Ponad 100 osób bierze udział w projekcie „Moja pasja – moja przyszłość” realizowanym przez PWSIiP w Łomży. Uczniowie szkół podstawowych i średnich biorą udział w zajęciach akademickich, prowadzonych przez wykładowców uczelni.
Kornelia Łada z Liceum Mistrzostwa Sportowego w Łomży trafiła do projektu z ciekawości.
- Można przyjść i zobaczyć jak to jest studiować – mówi licealistka. - No i przede wszystkim nauczyć się czegoś więcej.
Podobnie inni uczestnicy. Klaudia Nasiadko z I LO w Łomży chce studiować prawo. Projekt traktuje jako wstęp do studiów, samodzielnego kształcenia i decydowania o swojej przyszłości.
- To rozwijanie swoich zainteresowań i rozwijanie odpowiedzialności za siebie, za otoczenie – precyzuje przyszła prawniczka, której wymarzony zawód kojarzy się nie tylko z prestiżem i dochodami. – Najważniejsza jest pomoc ludziom, którzy mają problemy.
Co się wydarzyło do tej pory? Odbyło się pierwsze spotkanie integracyjne, podczas którego studenci Uniwersytetu Sprofilowanego II stopnia wspólnie ze studentami PWSIiP zmierzyli się w grze „Symbole” na czas. Reprezentanci samorządu PWSIiP zapoznali uczniów z naszą Uczelnią, pokazali jej zakamarki i opowiedzieli na czym polega studiowanie oraz dlaczego warto wiązać przyszłość z łomżyńską uczelnią. Nowi studenci otrzymali indeksy.
„Moja pasja – moja przyszłość” to projekt finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Wykładowcy PWSIiP do końca czerwca prowadzą zajęcia akademickie w ramach:
- Uniwersytetu Młodego Naukowca (klasy V-VI szkół podstawowych)
- Uniwersytet sprofilowany I stopnia (klasy VII -VIII szkół podstawowych)
- Uniwersytet sprofilowany II stopnia (szkoły ponadpodstawowe)
Zajęcia uniwersytetów realizowane są na trzech profilach: nauk o zdrowiu, nauk technicznych i technologicznych, nauk społeczno-prawnych.
- Jest to pierwsze przedsięwzięcie tego typu w powiecie łomżyńskim. Dzięki niemu PWSIiP polepsza warunki zdobywania wykształcenia i popularyzuje wiedzę akademicką, a także wspiera indywidualny rozwój uczestników.
- Uczestnictwo w projekcie daje możliwość doświadczenia akademickości na wielu jej poziomach – mówi dr Urszula Widelska, koordynator. - Studiowanie to proces zdobywania wiedzy i okazywania dla niej szacunku, to także odpowiedzialne postępowanie i budowanie relacji.
Od 6 czerwca rozpoczynają się zajęcia na aż 6 kolejnych uniwersytetach. W murach naszej Uczelni będziemy gościć uczniów szkół średnich (tym razem zainteresowanych naukami medycznymi) i podstawowych. Przygotowaliśmy także cykl zajęć dla rodziców. Cieszy nas to, że po raz kolejny udowadniamy, że PWSIiP to uczelnia otwarta na potrzeby społeczne.
Aktualności

















Aktywny Dzień Dziecka

Tor przeszkód, zawody, nauka gry w tenisa i wiele innych atrakcji – studenci wychowania fizycznego przygotowali moc atrakcji dzieciom z Przedszkola nr 2 w Łomży. Było aktywnie, ciekawie i barwnie. Nie mogło być inaczej – to finał praktyk studenckich w tej placówce. Widać, że wszyscy dobrze się bawili!