Czterystu uczniów ze szkół ponadpodstawowych wzięło udział w II Dniach Przedsiębiorczości w Łomży. Młodzież uczestniczyła w wykładach, konkursie składającym z testu wiedzy, strategicznych gier planszowych, case study. – Przedsiębiorczość jest tak eklektycznym obszarem, że mieszczą się w niej różnorodne zjawiska. Chcieliśmy pokazać uczniom to szerokie spektrum przedsiębiorczych postaw i odziaływań, stąd trzy elementy. Teoria, bo jesteśmy na uczelni, gdzie liczy się wiedza. Praktyka, bo zakładanie firmy, przedsiębiorstwa, przygotowanie biznesplanu, to konkretne działania. I oczywiście strategia, gdyż finalnie o sukcesie na rynku decydują nasz styl myślenia, umiejętność przewidywania, ale także dynamicznego i spontanicznego podejmowania decyzji – mówiła dr Urszula Widelska, adiunkt w Katedrze Ekonomii i Finansów Akademii Nauk Stosowanych w Łomży, a także pomysłodawczyni ciekawej formy rywalizacji.
Młodzież, która przyjechała na II Dni Przedsiębiorczości do Łomży pozytywnie oceniła koncepcję konkursu i żywiołowo deklarowała chęć uczestnictwa w kolejnych jego edycjach. Z dużym zainteresowaniem słuchała także wykładów, wśród nich warsztatu „Jak Działa reklama?” dr Urszuli Widelskiej, z którego dowiedziała się, że w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku reklama operowała na faktach, obecnie – na emocjach. Wzruszenie, śmiech i strach – to główne emocjonalne akcenty w reklamach. Dr Widelska opisywała je pokazując konkretne przykłady, podkreślając jednocześnie, że współczesny marketing korzysta z potężnych narzędzi neurobiologicznej wiedzy, a nasz „ośrodek nagrody” w mózgu karmiony jest komunikatami reklamowymi.
– To były solidne dni pracy i nauki przed konkursem. Przygotowaliśmy biznesplan związany z porządkowaniem ogródków i nagrobków, gdyż w naszym rodzinnym mieście jest dużo osób starszych i nie ma w nim tego typu usługi rynkowej. To była nasza odpowiedz na konkretne studium przypadku, które zakładało, że mamy wprowadzić rozwiązanie wspierające naszą małą Ojczyznę. Postawiliśmy na pomoc osobom starszym w drobnych pracach porządkowych. Konkurs był super, zwłaszcza strategiczne gry planszowe i możliwość stworzenie fajnego biznesplanu – mówili Sandra, Ola, Wiktoria, Oliwier oraz Antek z Zespołu Szkół Agroprzedsiębiorczości w Zambrowie. Ich drużyna zajęła I miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę.
Poniżej przedstawiamy tabelę wyników uczniowskiej rywalizacji:
Nagrody indywidulane „Najlepszy w teorii” (ex aequo) zdobyli:
Aptacy Wojciech (Zespół Szkół Zawodowych nr 2 w Ostrołęce)
Kozłowski Jan (I LO im. T. Kościuszki w Łomży)
I miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę zajęła drużyna z Zespołu Szkół Agroprzedsiębiorczości w Zambrowie (zwyciężając także w kategoriach „Najlepsi w praktyce” „Najlepsi stratedzy”) w składzie:
- Gołubiewski Antoni
- Ciborowska Aleksandra
- Bączyk Sandra
- Sokołowski Oliwier
- Urbaniak Wiktoria
II miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę zajęła drużyna z Zespołu Szkół Mechanicznych i Ogólnokształcących nr 5 im. J. Piłsudskiego w Łomży w składzie:
- Gosk Wiktoria
- Gutowski Paweł
- Kossakowski Karol
- Małż Maciej
- Mioduszewski Mateusz
III miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę (oraz zwycięstwo w kategorii „Najlepsi w teorii” ) zajęła drużyna I LO im. T. Kościuszki w Łomży w składzie:
- Chojnowski Hubert
- Kozłowski Jan
- Korytkowski Jakub
- Wądołowski Karol
- Winko Marcel
IV miejsce w rozgrywkach na najbardziej przedsiębiorczą szkołę zajęła drużyna II LO im. M. Konopnickiej w Łomży w składzie:
- Detkiewicz Aleksandra
- Gralińska Paulina
- Piątek Natalia
- Pogroszewska Wiktoria
- Pogroszewski Rafał