Zapomoga jest formą doraźnej, bezzwrotnej pomocy dla studenta, który przejściowo znalazł się trudnej sytuacji życiowej.
Przez trudną sytuację życiową uzasadniającą przyznanie wsparcia finansowego w formie zapomogi rozumie się ogół warunków np. materialnych, zdrowotnych rodzinnych, w jakich znalazł się student/rodzina studenta, powodujących przejściowe problemy w spełnianiu podstawowych potrzeb rodziny, a w szczególności:
- poważną chorobę/niepełnosprawność studenta lub członka najbliższej rodziny (małżonka studenta, dziecka, rodziców i rodzeństwa pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym);
- nieszczęśliwy wypadek studenta;
- utratę stałego źródła dochodu studenta lub członka najbliższej rodziny (małżonka studenta, dziecka, rodziców i rodzeństwa pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym);
- śmierć członka rodziny prowadzącego wspólne gospodarstwo domowe;
- inne szkody spowodowane zdarzeniami losowymi, powodujące znaczne pogorszenie się sytuacji materialnej studenta (np. klęski żywiołowe, kradzieże na szkodę studenta, zniszczenie mienia itp.).
Zapomogę pieniężną przyznaje się na wniosek studenta, który uprawdopodobnił potrzebę jej przyznania. Wniosek powinien być poparty odpowiednimi zaświadczeniami potwierdzającymi zdarzenie powodujące znalezienie się w trudnej sytuacji życiowej oraz ponoszone z tego tytułu koszty. Wzór wniosku znajduje się w portalu stypendialnym.
Z tytułu tego samego zdarzenia student może otrzymać tylko jedną zapomogę. Wyjątek stanowi ciężka choroba studenta lub członków jego najbliższej rodziny. Wymaga to udokumentowania aktualnymi zaświadczeniami.
Student może otrzymać zapomogę nie więcej niż dwa razy w roku akademickim.
Szczegółowe zasady przyznawania zapomóg określa § 23 Regulaminu świadczeń pomocy materialnej dla studentów Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.