Obrony 2021
443 absolwentów opuszcza mury łomżyńskiej uczelni z dyplomem licencjata, inżyniera lub magistra. Obrony w tym roku udało się zorganizować tradycyjnie, a nie on line.
Nerwy i stres towarzyszyły studentom PWSIiP do końca. Wszyscy podkreślali, że tu nieoceniona była pomoc wykładowców. Konsultowali prace, dawali wskazówki, odpowiadali na maile nawet w środku nocy. Wszystko po to, żeby wesprzeć młodych ludzi, z których część naukę połączyła z pracą.
- Przez problemy zdrowotne nie zdążyłam w pierwszym terminie odesłać pracy licencjackiej – opowiada Dominika Dębińska. – Do tego doszło mnóstwo spraw prywatnych, myślałam, że już się w ogóle nie obronię. Załamałam się, ale pani promotor mnie zdopingowała do pracy i udało się. Teraz, z dyplomem z pedagogiki , mogę zaczynać pracę jako dogoterapeuta. Mam już zapewnione zatrudnienie w przedszkolu, będę pracowała z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera.
Przez kilka tygodni na uczelni wyczuwało się niemałe napięcie. Obrona to stres nawet dla najlepszych – również osób, które prace napisały z wyróżnieniem. Tych najwięcej było na administracji – na obu stopniach aż 17. Świetnie wypadli zwłaszcza ci, dla których studia były dopełnieniem ich pracy zawodowej. Na PWSIiP powstały bardzo ciekawe i przydatne prace na temat procedur administracyjnych w Urzędzie Miejskim w Łomży, wsparcia przedsiębiorców w Urzędzie Pracy w Piszu czy też sposobu wykorzystywania środków unijnych w kontekście rozwiązywania potrzeb mieszkańców regionu.
- To ważne, że nasi studenci sięgają po tematy prac związane z zagadnieniami praktycznymi, że mogą swoje wnioski, materiały wykorzystać potem w pracy zawodowej – podkreśla prof. Dariusz Surowik, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. – Dla naszej uczelni szczególnie ważne jest, aby proponowana przez nas oferta studiów trafiała w zapotrzebowanie pracodawców i dobrze przygotowywała kadry.
Nieco ponad 100 osób zostawiło obronę na termin wrześniowy. Reszta – ma upragnione wakacje.
- Czas odpocząć, bo i napisanie pracy, i obrona to był wysiłek – mówią Gabriela Góralczyk i Paula Dąbek, tuż po obronie licencjatu z filologii angielskiej. Obie swoją przyszłość widzą w wydawnictwach i biurach tłumaczeniowych, zgodnie z praktyką, którą już zdobyły podczas studiów. – Najpierw wyjazd ze znajomymi, a potem – na pewno magisterka!
Na ich miejsce przychodzą nowi. PWSIiP prowadzi rekrutację na 14 kierunków studiów: automatyka i robotyka, dietetyka, kosmetologia, filologia angielska, pedagogika, praca socjalna, technologia żywności i żywienia człowieka, wychowanie fizyczne (studia I stopnia), administracja, informatyka, pielęgniarstwo, zarządzanie (studia I i II stopnia) oraz jednolite magisterskie – fizjoterapia i prawo.
Uczelnia czeka też na zgodę Polskiej Komisji Akredytacyjnej, która pozwoli uruchomić machatronikę oraz bezpieczeństwo i certyfikację żywności. Pod względem formalnym wnioski na utworzenie obu kierunków zostały już zaakceptowane.
Szczegóły dotyczące rekrutacji: https://www.pwsip.edu.pl/kandydaci/
Nowe możliwości przed „wuefistami”
Gimnastyka korekcyjna z ćwiczeniami relaksowo-koncentrującymi to nowa specjalność w Zakładzie Wychowania Fizycznego PWSIiP w Łomży. To odpowiedź na zapotrzebowanie społeczne – brak ruchu i stres coraz częściej prowadzą do poważnych chorób.
- Po wielu miesiącach pandemii, ograniczeń w dostępie do różnych form aktywności fizycznej, dostrzegamy drastyczne obniżenie poziomu sprawności młodzieży szkolnej – mówi dr Tomasz Waldziński, kierownik Zakładu Wychowania Fizycznego w PWSIiP. - Po licznych rozmowach i konsultacjach z dyrektorami szkół okazało się, że pilnie potrzebują nauczycieli wychowania fizycznego z przygotowaniem z zakresu gimnastyki korekcyjnej. Takie elementy powinny pojawiać się nie tylko w zajęciach uwzględniających konieczną korektę wad postawy, ale również w tradycyjnej lekcji wychowania fizycznego jako fragment rozgrzewki, części głównej, bądź końcowego rozluźnienia czy uspokojenia ćwiczących na WF.
Szkoły starają się zapewnić gimnastykę korekcyjną przede wszystkim w klasach I-III, ponieważ już najmłodsi uczniowie odczuwają skutki zbyt długiego siedzenia przed komputerem czy telewizorem. W tym wieku ćwiczenia mogą skutecznie skorygować wady, a ponadto wśród dzieci dużo łatwiej jest wyrobić dobre nawyki dbania o właściwą postawę i aktywny styl życia. Uczniów ze wskazaniami do gimnastyki korekcyjnej stale przybywa.
Pasja do nauki
Prawie 100 osób – uczniów szkół podstawowych i średnich oraz ich rodziców – wzięło udział w projekcie „Moja pasja – moja przyszłość”. Przez cały czerwiec uczestnicy intensywnie pracowali z nauczycielami akademickimi, aby pogłębić swoją wiedzę.
W ramach projektu powstało sześć uniwersytetów, w tym jeden dla rodziców. Zajęcia były prowadzone przez naukowców z PWSIiP, w sposób właściwy dla kultury akademickiej i jej ducha. Studenci spotykali się w salach wykładowych uczelni, mieli indeksy, a na zakończenie pisali test wiedzy.
Główny cel projektu - stworzenie warunków do rozwijania ich pasji w zakresie nauki i wiedzy – został osiągnięty. Młodzi ludzie i ich rodzice licznie uczestniczyli w zajęciach. Z pewnością na frekwencję miała wpływ różnorodność zajęć. Uniwersytety miały swoje profile – nauki o zdrowiu, techniczno-technologiczny oraz społeczno-prawny. W ramach zajęć odbywały się wykłady, gry, doświadczenia, prezentacje. Rodzice mieli dodatkowo moduł zajęć ruchowych.
Przed nami już tylko uroczyste zakończenie projektu – wręczenie nagród, powołanie młodzieżowego senatu uczelni oraz konferencja naukowa. To jesienią. Na razie – i studenci i wykładowcy mają wakacje!
- Nasi nowi studenci na własnej skórze doświadczyli tego czym jest studiowanie i kultura akademicka – mówi dr Urszula Widelska, kierownik projektu. - Cieszymy się, że PWSIiP mogła sprostać tak wielu oczekiwaniom młodych osób. Pokazaliśmy, że do wiedzy należy mieć szacunek i respekt, ale także dowiedliśmy, że wiedza to przygoda. Mamy nadzieję, że nasza wspólna praca zaowocuje jeszcze większym rozwojem pasji i zainteresowań oraz będzie wsparciem decyzyjnym w przypadku wyboru profilu szkoły średniej lub kierunku studiów przez uczestników projektu w przyszłości. Chcemy podkreślić, iż drzwi PWSIiP są dla Was zawsze otwarte.
„Moja pasja – moja przyszłość” to projekt realizowany przez Państwową Wyższą Szkołę Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży, finansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Ekolingwistyka – nowy model poznawania świata
Dwudniowa konferencja ekolingwistyczna za nami. Naukowcy z akademickich uczelni wyższych z Niemiec, Ukrainy, Rumunii, Macedonii, Danii, Norwegii oraz Polski spotkali się on line dzięki PWSIiP.
International Ecolinguistic Conference 2021. Beyond the Critical Discourse and the Crisis Discourse towards the Expanded Science of Life Processes („Wyjście poza dyskurs krytyczny oraz dyskurs kryzysu w kierunku poszerzenia paradygmatów naukowych badających życie jako proces”) zorganizował Zakład Filologii Angielskiej, funkcjonujący na Wydziale Nauk Społecznych i Humanistycznych. Językiem obrad był język angielski. Dyskusje naukowców koncentrowały się zarówno na teoretycznych zagadnieniach nowych modeli w naukach, filozoficznych podstawach badań w zachodnich dyscyplinach naukowych; jak również na aktualnych tematach, takich jak pandemia Covid-19. Kwestia rozwoju i znaczenia ekolingwistyki w różnych krajach europejskich także została omówiona. To wciąż mało znany, ponieważ stosunkowo młody, dział nauk o języku, zajmujący się interakcją między językiem a szeroko pojętym środowiskiem zewnętrznym i wewnętrznym i traktujący język jako proces życiowy, nie jedynie (neuro)kognitywny.
- Ekolingwistyka to nietuzinkowy dział nauki o języku – mówią studentki II roku filologii angielskiej: Anita Grabowska, Julia Mastalerz i Klaudia Żebrowska. - Mimo, że omawia ona zagadnienia związane z każdym aspektem życia codziennego, nadal pozostaje w Polsce mało znanym polem badań.
Aby przybliżyć zagadnienia ekolingwistyki studentki przeprowadziły wywiady z badaczami, uczestnikami konferencji, m.in. Eleną Morozovą, Haraldem Walachem i Martą Bogusławską-Tafelską.
International Ecolinguistic Conference w zamyśle organizatorów ma być konferencją cykliczną, regularnie organizowaną w Państwowej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Konferencja odbyła się pod patronatem Prezydenta Miasta Łomża oraz we współorganizacji z Urzędem Miejskim w Łomży.
Jak w prawdziwym sądzie
Zwolnienie pracownika z długim stażem i w trudnej sytuacji życiowej. Szykuje się proces! W rolach sędziego, pełnomocników, świadków – studenci prawa IV roku.
Symulacje rozpraw sądowych są jednym z elementów kształcenia na kierunku prawo. Odbywają się w różnych warunkach – w sądzie lub sali symulacji rozpraw na PWSIiP, która odwzorowuje przestrzeń sali sądowej. Symulacje rozpraw dają studentom możliwość poznania procedury sądowej, sprawdzenia się w roli uczestników rozprawy, a także wystąpień publicznych w dynamicznej sytuacji i warunkach stresu. To dobra szkoła przed wyborem aplikacji.
Tym razem studenci IV roku prawa przeprowadzili symulację rozprawy on line, a wcześniej – również zdalnie - przygotowywali ją zespołowo. Nad prawidłowością przebiegu rozprawy czuwała dr Marta Skrodzka z Katedry Nauk Prawnych PWSIiP.
Tematem rozprawy było zwolnienie pracownika z wieloletnim stażem, podejrzanego o spożywanie alkoholu w pracy. Studenci zaangażowali się w role przedstawicieli stron, powoda, świadków i sędziego. Zbadali dokładnie okoliczności zdarzenia, opinie o pracowniku, jego sytuację życiową, wysłuchali argumentów stron. Szczegóły w nagraniu.
Odszedł śp. Piotr Sadłowski
Z wielkim żalem i smutkiem żegnamy śp. Piotra Sadłowskiego, studenta II roku wychowania fizycznego Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży.
Śp. Piotr miał zaledwie 21 lat. Był koleżeński i uczynny. Udzielał się w życiu akademickim, pełniąc funkcję starosty roku. Pasjonowała go lekkoatletyka, był bardzo dobrym sportowcem. Takim właśnie - pełnym życia i radości - zapamiętamy Go na zawsze.
Ostatnie pożegnanie śp. Piotra Sadłowskiego odbędzie się w Ostrołęce, w Domu Pogrzebowym ARKA, przy ul. Sienkiewicza 41 w czwartek, 24 czerwca o godz. 12.00. Msza święta żałobna odprawiona zostanie o godz. 13.30 w kościele pw. Najśw. Serca Jezusowego w Rzekuniu, po czym nastąpi odprowadzenie Zmarłego na miejsce wiecznego spoczynku na miejscowy cmentarz parafialny.
Pogrążonym w żałobie Rodzinie i Bliskim składamy najszczersze kondolencje, łącząc się w bólu.
Piotrze, pozostaniesz w naszych sercach.
Wspólnota akademicka Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży
PWSIiP trzecia w kraju
Wysoka pozycja Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży w prestiżowym rankingu pisma „Perspektywy”. Uczelnia zajęła trzecie miejsce w kraju wśród publicznych uczelni zawodowych.
- Bardzo mnie cieszy ten sukces – mówi prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP. – Świadczy on o tym, że jesteśmy jednostką rozpoznawalną zarówno w regionie, jak i kraju, a wśród uczelni zawodowych mamy już ugruntowaną pozycję. Gratuluję wszystkim pracownikom i studentom. Jestem dumny z naszej wspólnoty akademickiej.
Ranking Szkół Wyższych organizowany jest przez „Perspektywy” po raz 22. Uwzględnia 27 wskaźników, które składają się na sześć grup. PWSIiP najlepiej wypadła w kategoriach siła naukowa, absolwenci na rynku pracy i potencjał dydaktyczny. W sumie zdobyła 82,2 pkt. Najwięcej – 100 pkt - wśród ocenianych uczelni zdobyła za efektywność pozyskiwania środków zewnętrznych. Dzięki nim PWSIiP realizuje projekty, które wspierają proces dydaktyczny poprzez zakup nowego sprzętu, wyposażania pracowni, jak też podnoszenie kwalifikacji pracowników i studentów w zakresie znajomości języków obcych czy pozyskiwania certyfikatów zawodowych.
W rankingu publicznych uczelni zawodowych najważniejszym aspektem jest pozycja absolwentów na rynku pracy, mierzona przez ogólnopolskie badanie Ekonomiczne Losy Absolwentów przeprowadzane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Tu łomżyńska uczelnia otrzymała 67,76 pkt, co jest czwartym wynikiem w kraju. To ważne osiągnięcie, ponieważ pokazuje skuteczność dostosowania oferty kształcenia do zapotrzebowania regionalnej gospodarki.
- Zawsze bierzemy pod uwagę potrzeby pracodawców – podkreśla rektor Surowik. - Proponowane kierunki studiów podyplomowych, np. transport drogowy, rachunkowośc i finanse, cieszą się dużym powodzeniem wśród studentów, co dowodzi, że tacy specjaliści są poszukiwani. Z tą właśnie intencją tworzymy w tym roku nowe kierunki: mechatronikę oraz bezpieczeństwo i certyfikację żywności. Mamy nadzieję, że one również wpiszą się w zapotrzebowania regionu na wysokowykwalifikowanych pracowników.
PWSIiP w ubiegłym roku uplasowała się na siódmym miejscu w rankingu. Tegoroczna pozycja świadczy o stałym wzroście jakości kształcenia.
- Uważamy, że jakość kształcenia i badań podlega ocenie i właśnie dlatego od lat publikujemy rankingi pomocne zarówno dla konkurujących ze sobą szkół wyższych, jak i dla kandydatów w wyborze najodpowiedniejszych studiów – mówi Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej Perspektywy.
Ranking „Perspektyw” to jeden z najbardziej rozbudowanych i najbardziej transparentnych rankingów edukacyjnych na świecie. Jest też jednym z czterech, które posiadają międzynarodowy certyfikat jakości "IREG Approved". Jego metodologię opracowuje Kapituła pod przewodnictwem prof. Michała Kleibera, b. prezesa Polskiej Akademii Nauk.
Warsztaty interdyscyplinarne
Wypadek samochodowy, omdlenia, złamania, krwotoki – studenci pielęgniarstwa PWSIiP w Łomży ćwiczyli jak nieść pomoc w nagłym zagrożeniu zdrowia i życia. Podczas warsztatów musieli reagować tak jak w życiu: szybko i skutecznie.
Na miejscu było bardzo realistycznie. Studenci wcielili się w rolę poszkodowanych i gapiów, a także udzielających pierwszej pomocy. Na sygnale przyjechała specjalistyczna karetka Pogotowia Ratunkowego z fachową kadrą. Liczył się czas i precyzja działań.
- Warsztaty interdyscyplinarne tego typu, z udziałem służb ratunkowych, organizujemy po raz drugi – mówi dr Ewa Fiega, kierownik Zakładu Pielęgniarstwa PWSIiP w Łomży. – Chodzi nam o to, aby studenci dotknęli praktyki, sprawdzili się w trudnej sytuacji oraz nauczyli się współpracy zespołowej.
Podstawowym zadaniem uczestników warsztatów było udzielanie pierwszej pomocy ofiarom zdarzeń ulicznych i wypadków, jednak szybko okazało się, że ćwiczenia niosą dodatkowe doświadczenia. Studenci musieli pracować zespołowo, kontaktować się i współpracować z ekipą karetki, reagować na działania innych. Dodatkowo ich koledzy, którzy na kilka godzin stali się poszkodowanymi, sygnalizowali swoje odczucia jako pacjentów – unieruchomionych, niesionych na noszach, czekających zbyt długo, niecierpliwych i obolałych. Tak jak w życiu, okazało się, że procedury medyczne to tylko część zadania. Dopełnia je interakcja z innymi ludźmi, a także umiejętność działania w stresie i pod presją czasu.
Nowe kierunki studiów w Łomży
PWSIiP uruchamia Mechatronikę oraz Bezpieczeństwo i certyfikację żywności. To studia, których absolwenci bez trudu znajdują zatrudnienie.
Decyzję o poszerzeniu oferty kształcenia władze uczelni podjęły w oparciu o rozpoznanie rynku pracy i oczekiwań studentów, a także opinię Rady Praktyków, w skład której wchodzą przedstawiciele największych firm w regionie.
- Kształcimy praktyków, więc najważniejsze jest dla nas powiązanie oferty uczelni z potrzebami pracodawców, rozwojem gospodarki lokalnej i globalnej – mówi prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP w Łomży. - Oba kierunki dają bardzo dobry start w życie zawodowe, ponieważ są związane z rozwojem technologii oraz stale rosnącymi wymogami w jakości produkcji spożywczej. To przyszłość.
Mechatronika przygotowuje do pracy w każdej branży przemysłowej lub usługowej, która korzysta z zaawansowanych technologii, zautomatyzowanych linii produkcyjnych czy też bogatej elektroniki.
- Dyplom wyższej uczelni to już standard – przekonują wykładowcy z Wydziału Informatyki i Nauk o Żywności, który będzie kształcił na nowych kierunkach. - Warto zadbać o swoją konkurencyjność, a atutem jest z pewnością tytuł inżyniera. Dlaczego? Studia inżynierskie ukierunkowane są na aspekty praktyczne i wiedzę, która znajduje swoje przełożenie na umiejętności. Mówiąc w skrócie: inżynier nie tylko wie co trzeba zrobić, ale też potrafi to wykonać.
Kolejnym kierunkiem, który daje wyjątkową pozycję na rynku pracy jest bezpieczeństwo i certyfikacja żywności. Rynek północno-wschodniej Polski jest w dużej mierze oparty na produkcji rolno-spożywczej. Ciągle podnoszone wymagania wobec norm jakościowych i certyfikacji w tym obszarze powoduje stale rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w branży.
Uczelnia rozpoczęła procedurę uzyskania zgody na utworzenie obu kierunków, czeka na opinię Państwowej Komisji Akredytacyjnej oraz zgodę ministra Edukacji i Nauki. Nabór rozpocznie się po uzyskaniu wymaganych akceptacji. Więcej informacji można uzyskać na Wydziale Informatyki i Nauk o Żywności”.
Studia on line – kryzys czy szansa?
Jak uczelnie zapewniły jakość kształcenia w trakcie pandemii COVID-19 – to temat Seminarium Polskiej Komisji Akredytacyjnej Forum Jakości 2021. Wzięło w nim udział on line 1300 użytkowników.
- To było duże wydarzenie – ocenia prof. Dariusz Surowik, przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. - Chcę podziękować Polskiej Komisji Akredytacyjnej za możliwość konfrontacji doświadczeń poszczególnych uczelni, jak też wieloaspektowe ujęcia tematu.
Praktyki w pandemii
Seminarium składało się z trzech modułów:
- Wpływ pandemii COVID-19 na szkolnictwo wyższe. Jakie słabości szkolnictwa wyższego obnażyła pandemia i jakie szanse ujawniła?
- Adaptacja uczelni do nowych warunków. W jaki sposób uczelnie odpowiadają na wyzwania oraz wykorzystują nowe możliwości w trakcie pandemii Covid-19?
- Poza pandemią - długookresowe skutki pandemii dla szkolnictwa wyższego w Polsce oraz jakości kształcenia. Proponowane rozwiązania. Jak zmieni się szkolnictwo wyższe i działalność na rzecz zapewniania i doskonalenia jego jakości w wyniku pandemii?
Prof. Surowik moderował część związaną z kształceniem praktycznym, które w PWSIiP w Łomży odbywało się w sposób ciągły w rzeczywistości, w halach i laboratoriach, choć z zachowaniem reżimu sanitarnego.
- Uczelnie zawodowe musiały sprostać dużo większym wyzwaniom niż te, które kształcą na profilu ogólnoakademickim – tłumaczy prof. Surowik. - Nie da się wszystkiego przenieść do świata wirtualnego, bo kształcimy praktycznie. Nie wyobrażam sobie, że pielęgniarka czy fizjoterapeuta posiądzie umiejętności na podstawie filmu instruktażowego. Podobnie z inżynierami - pewne kompetencje wymagają kontaktu ze sprzętem.
Prelegenci i uczestnicy dyskusji rozmawiali też o pozytywnym aspekcie kształcenia zdalnego, czyli nabywaniu przez studentów nowych kompetencji cyfrowych, a co za tym idzie – możliwości wykorzystania ich przez pracodawców czy też w dalszym procesie kształcenia. Czy nawyki okresu pandemii sprawią, że kształcenie w murach uczelni stanie się w wielu dyscyplinach naukowych przeżytkiem? Czy możliwe są praktyki zawodowe on line i jak zmieniają się oczekiwania studentów w zakresie zdobywania umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych? Te pytania są punktem wyjścia w kształtowaniu szkolnictwa wyższego w najbliższej przyszłości.
Priorytet: jakość kształcenia
Ideą Forum jakości była refleksja nad wpływem pandemii COVID 19 na stan i kondycję polskiego szkolnictwa wyższego. Gwałtowne przejście od modelu tradycyjnego zarządzania uczelniami do modeli umożliwiających sprostanie wyzwaniom spowodowanym przez pandemię i zapewniających szybką adaptację do realizacji procesu kształcenia w warunkach niepewności wymagają dziś podsumowań. Zmiany są głębokie, wieloaspektowe i należy je rozpatrywać także w kontekście długofalowych następstw. Największa troska przedstawicieli szkolnictwa wyższego w tej sytuacji to zapewnienie jakości kształcenia w nowych warunkach. Kolejne roczniki studentów wchodzą na rynek pracy z zupełnie nowymi doświadczeniami niż ich poprzednicy. Zdaniem uczestników seminarium uczelnie poradziły sobie z wyzwaniem.
- W opinii prelegentów absolwenci cyfrowi nie są gorzej przygotowani niż studenci pobierający naukę w sposób tradycyjny – ocenia prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP w Łomży. - Jest oczywiście różnica, ale to nie jest gorsze przygotowanie, jest inne, wzbogacone o nowe kompetencje, które przydadzą się w życiu zawodowym. Kiedy pandemia minie, część pracodawców pozostanie przy pracy zdalnej, bo w niektórych branżach jest to korzystne rozwiązanie. Najważniejszym przesłaniem seminarium jest jednak to, że kontaktu rzeczywistego potrzebują i studenci, i wykładowcy. Relacja mistrz - uczeń jest nie do zastąpienia przez kontakty zdalne.
W Forum Jakości wzięli udział przedstawiciele:
- Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP),
- Konferencji Rektorów Uczelni Pedagogicznych (KRUPed),
- Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych (KRPUT),
- Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych (KRePUZ),
- Konferencji Rektorów Akademickich Uczelni Medycznych (KRAUM),
- Konferencji Rektorów Uczelni Artystycznych (KRUA),
- Konferencji Rektorów Zawodowych Szkół Polskich (KRZaSP),
- Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej (PSRP),
- Ministerstwa Edukacji i Nauki (MEiN),
- Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego (RGNiSW),
- Krajowej Izby Gospodarczej (KIG),
- Krajowej Reprezentacji Doktorantów (KRD).
Rektor PWSIiP w gronie doradców wicepremiera
30 przedstawicieli świata nauki tworzy Radę do spraw Planu dla Pracy i Rozwoju powołaną przez wicepremiera, ministra rozwoju, pracy i technologii Jarosława Gowina. Wśród nich - prof. Dariusz Surowik, rektor PWSIiP w Łomży.
- Praca w tak znamienitym gronie, dla dobra kraju, to dla mnie zaszczyt – mówi prof. Surowik. – Cieszę się z różnorodności składu Rady, z tego, że reprezentowane są różne ośrodki naukowe, są przedstawiciele gospodarki. To gwarancja uwzględnienia wielu zagadnień, aspektów, także w kontekście praktycznym, co dla mnie ma szczególne znaczenie.
Wicepremier Jarosław Gowin w poniedziałek wręczył nominacje członkom Rady, której zadaniem będzie identyfikowanie i analizowanie zagadnień związanych z realizacją Planu dla Pracy i Rozwoju oraz opracowywanie i opiniowanie propozycji rozwiązań merytorycznych, prawnych i organizacyjnych wpisujących się w Plan. Opracowany przez MRPiT Plan dla Pracy i Rozwoju to jeden z kluczowych projektów w obecnych działaniach resortu.
- Polska może być dynamicznie, sprawnie rozwijającym się państwem, przyjaznym swoim obywatelom tylko wtedy, jeżeli jego polityka będzie oparta na wiedzy, a między światem nauki i gospodarki będzie ścisła współpraca – mówił wicepremier Jarosław Gowin podczas uroczystości wręczenia nominacji członkom Rady.
Zwracając się do grona naukowców minister MRPiT prosił ich zarówno o radę, analizę jak i też krytyczną myśl. Wspomniał przy tej okazji o przygotowanej przez resort nowej Polityce Przemysłowej Polski, polityce wykorzystania funduszy unijnych oraz nowych rozwiązaniach dla rynku pracy.
(opr. na podst. www.gov.pl)
Zmiany dla rozwoju
O przyszłości szkolnictwa zawodowego rozmawiał Wojciech Murdzek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, z władzami Państwowej Wyższej Szkoły Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży. – Cieszę się, że znajduję tu ludzi otwartych na rozwój – podsumował minister wizytę na uczelni.
W przygotowaniu są zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Rektor PWSIiP, prof. Dariusz Surowik, uczestniczy w konsultacjach jako przedstawiciel uczelni, ale też przewodniczący Konferencji Rektorów Publicznych Uczelni Zawodowych.
Uczniowie z indeksami
Projekt „Moja pasja – moja przyszłość” w PWSIiP ruszył w najlepsze! Rozpoczął się cyklem zajęć dla uczniów szkól średnich zainteresowanych naukami techniczno-technologicznymi oraz społeczno – prawnymi. Za nami 12 wykładów.
Ponad 100 osób bierze udział w projekcie „Moja pasja – moja przyszłość” realizowanym przez PWSIiP w Łomży. Uczniowie szkół podstawowych i średnich biorą udział w zajęciach akademickich, prowadzonych przez wykładowców uczelni.
Aktywny Dzień Dziecka
Tor przeszkód, zawody, nauka gry w tenisa i wiele innych atrakcji – studenci wychowania fizycznego przygotowali moc atrakcji dzieciom z Przedszkola nr 2 w Łomży. Było aktywnie, ciekawie i barwnie. Nie mogło być inaczej – to finał praktyk studenckich w tej placówce. Widać, że wszyscy dobrze się bawili!
Akademicki mistrz z Łomży
Kacper Łebkowski, student naszej uczelni, wywalczył I miejsce w stylu wolnym w zapasach na Akademickich Mistrzostwach Polski.
Ma 22 lata, robi licencjat z wychowania fizycznego, a w Warszawie reprezentował PWSIiP, Łomżę oraz UKS Herkules Łomża. To w tym klubie, pod okiem ojca, Karola Łebkowskiego, stawiał pierwsze kroki na macie. Do ostatnich zawodów przygotował go z kolei brat Łukasz z Hunter Kick Boxing Łomża.
- Do zawodów wróciłem po pięciu latach przerwy, więc bardzo cieszy mnie ten sukces – mówi Kacper. – Nigdy nie byłem akademickim mistrzem Polski.
Rywalizację studentów krajowych uczelni zorganizowała Warszawska Akademia Wychowania Fizycznego.
Robimy chrupki!
Paprykowe, ziołowe, orzechowe, czekoladowe, a wszystkie smaczne i lubiane zwłaszcza przez najmłodszych. Studenci Technologii żywności produkują chrupki kukurydziane.
Zajęcia praktyczne odbywają się w nowoczesnej hali technologicznej.
- Wykorzystujemy urządzenie o nazwie ekstruder w którym zachodzą dwa procesy ekstrudowanie i ekspandowania – wyjaśnia dr Piotr Karpiński z Wydziału informatyki i Nauk o Żywności PWSiP. - Ekstruzja jest to takie nowoczesne tłoczenie, metoda produkcji wykorzystywana między innymi w przypadku przekąsek, chrupek, płatków śniadaniowych, pieczywa chrupkiego typu Waza, makaronów błyskawicznych, napojów instant słodyczy i karmy dla zwierząt. To zgniatanie i tłoczenie żywności aż do wytworzenia z niej półpłynnej masy, która następnie jest przeciskana pod dużym ciśnieniem, w wysokiej temperaturze, przez niewielką szczelinę przy wykorzystaniu działania pary i zjawisko tam zachodzące to tak zwane ekspandowanie. Taka mini eksplozja.
Zdobywanie praktycznych umiejętności jest bardzo ważnym elementem studiów na PWSIiP. W przypadku Technologii żywności i żywienia człowieka takich zajęć jest bardzo dużo. Wszystko po to, aby absolwenci łatwo znaleźli pracę w zawodzie.
- Co zyskujesz po studiach? Przede wszystkim umiejętności z zakresu nauk o żywności, umiejętności niezbędne przy organizacji procesów przetwarzania i utrwalania żywności, wiedzę o systemach bezpieczeństwa żywności i kontroli jej jakości – wymienia dr Karpiński. - Studenci naszych studiów wykonują praktycznie wiele zadań i zdobywają praktyczne umiejętności, które w przyszłości mogą wykorzystać w pracy zawodowej. A wachlarz miejsc pracy, w których mogą pracować po studiach, jest bardzo szeroki. Począwszy od zakładów przetwórstwa, poprzez inspekcje państwowe i laboratoria, na firmach prywatnych wdrażających systemy kontroli jakości kończąc.
Konkurs plastyczny
Uwaga! Konkurs!
Nowe technologie oczami dzieci. Studenci PWSIiP zapraszają najmłodszych do udziału w konkursie plastycznym.
Uczelnia bez barier
Ważna rozmowa o osobach z niepełnosprawnościami i o tym jak nasza uczelnia dostosowuje warunki i ofertę kształcenia do specjalnych potrzeb studentów chorych lub z dysfunkcjami. Warto przypomnieć, że realizujemy projekt „PWSIiP w Łomży dostępna i bez barier”, aby kampus przy Akademickiej stał się najbardziej przyjaznym miejscem na Ziemi.
Z dr hab. Joanną Truszkowską, prof. PWSIiP oraz Natalią Cholewicką z działu kształcenia i spraw studenckich, biura studentów z niepełnosprawnościami w Państwowej Wyższej Szkole Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży rozmawia Marlena Siok.
Więcej o projekcie: https://pwsip.edu.pl/dostepnaibezbarier/
Sportowe sukcesy studentów
Rafał Pogorzelski i Przemysław Łyskawy, studenci PWSIiP reprezentowali uczelnię na Akademickich Mistrzostwach Polski w lekkiej atletyce w Bielsku-Białej.
Rafał Pogorzelski startował w dwóch konkurencjach: bieg na 1500 m oraz 3000 m. W biegu na 1500 m został sklasyfikowany na 4 pozycji z czasem 3:59,26 (startowało 84 zawodników), w biegu na 3000 m uplasował się na 8 pozycji z czasem 8:45,47 (startowało 78 zawodników). Przemysław Łyskawy w trójskoku zajął 4 miejsce z wynikiem 14,21 m. Obaj zawodnicy zaprezentowali się w dobrym stylu, Rafałowi Pogorzelskiemu zabrakło 1 s do zdobycia medalu. Studenci trenują w KS Prefbet-Sonarol.
Uczestnicy pokonali nie tylko rywali, ale też deszcz i wiatr, bo mistrzostwa odbywały się w trudnych warunkach pogodowych. Reprezentantom uczelni i Łomży gratulujemy dobrych wyników i trzymamy kciuki za kolejne sukcesy!
Na zdj. Studenci PWSIiP: Przemysław Łyskawy i Rafał Pogorzelski
PWSIiP rozpoczęła rekrutację
14 kierunków studiów czeka na maturzystów, którzy chcą zdobyć wykształcenie wyższe w Łomży. Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości zachęca świetną bazą dydaktyczną, doskonałą kadrą i indywidualnym podejściem do studentów.
Rekrutacja na studia w PWSIiP trwa od poniedziałku, 17 maja.
PWSIiP oferuje kształcenie na kierunkach: Administracja, Automatyka i robotyka, Dietetyka, Fizjoterapia, Informatyka, Filologia, Kosmetologia, Pedagogika, Pielęgniarstwo, Praca socjalna, Prawo, Technologia żywności i żywienia człowieka, Wychowanie fizyczne, Zarządzanie.
Uczelnia oferuje:
- Najlepiej wyposażoną halą technologiczną dla technologii żywności w kraju (opinia Polskiej Komisji Akredytacyjnej)
- Wsparcie rozwoju zawodowego studentów przez Biuro Karier
- Współpracę z biznesem w zakresie praktyk i transferu wiedzy
- Praktyczne zajęcia z pielęgniarstwa w zaawansowanym technologicznie Centrum Symulacji Medycznej
- Treningi w Centrum Mediacji dla studentów prawa, administracji i zarządzania
- Udział w symulacji rozpraw sądowych kandydatom na sędziów, radców, adwokatów i prokuratorów
- Akademickie Centrum Języków Obcych kształcące na różnych poziomach zaawansowania języka angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego i hiszpańskiego
- ERASMUS – program wymiany międzynarodowej realizowanych na uczelniach wyższych 37 krajów
- Komfortowy Dom Studenta RUBIKON
- Zycie studenckie! Juwenalia, kluby sportowe, wolontariat i spontaniczne akcje kulturalne, społeczne i sportowe!
Państwowa Wyższa Szkoła Informatyki i Przedsiębiorczości w Łomży zatrudnia ponad 150 etatowych pracowników dydaktycznych i prawie 100 współpracowników z różnych ośrodków akademickich. Na 14 kierunkach w trzech wydziałach, kształci się prawie 2 tys. studentów.
Więcej szczegółów w zakładce dla kandydatów: https://www.pwsip.edu.pl/kandydaci/